Rätt bredd på JB 128:ans transmissionskedja

Fråga: Hej Jim! Har ett par frågor om JB 128cc. I de motorer jag plockar med så håller transmissionsdreven 3,6-3,8 mm bredd. Kedjan som är monterad höll 3/8″ x 7/32″ och känns lite bred. Såg i reservdelskatalogen att det fanns drev för 3/8″ x 5/32″.

Är det en sådan kedja som passar min motor eller är det någon slags kompensation för kopplingsslitage med den bredare kedjan? Kan man sätta ett avtätat lager på ena sidan på utgående axel eller tar man bort smörjningen för bussningen då?

Tack för alla tips och trix du delar med dig av!

Håkan

 

Svar: Tittar man i reservdelskatalogen för JB 128 så förekommer kedjor med både 3/8″ x 5/32″ och 3/8″ x 7/32″ (delning gånger innerbredd). Samma sak med dreven, fast med den skillnaden att ett vevaxeldrev (okänt vilka dimensioner) har utgått ur sortimentet och kvar finns bara drevet med 7/32″ bredd. Det bör då rimligtvis vara det smalare 5/32″-drevet som har utgått. Jag har fått intrycket att tidiga JB-motorer har de smalare dreven och att man sedan ändrade till bredare drev. Räknat i millimeter (skjutmått) så är 5/32″-dreven 3,5 mm breda och 7/32″-dreven 5 mm breda.

Eftersom lamellen även är ett kedjedrev så sker ju en axiell förskjutning inåt av dess kedjekrans vartefter korkbeläggen slits och då kan det vara en fördel att ha en ”lite för bred” kedja så att den inte går på snedden vilket inte bara förkortar kedjans livslängd utan även drevens som kommer att bli slitna på ena sidan.

Lägg en stållinjal mot sidan av dreven så ser du hur bra de linjerar. Ligger det inom någon millimeter och att det givetvis handlar om de smalare dreven så kan du använda den smalare 5/32″-kedjan. Jag kör själv med den bredare kedjan (7/32″) på mina JB-motorer som då har bredare drev, men trots att dreven är bredare så kan man ändå skjuta kedjan en bit i sidled på dessa drev – men då har man ju kompenserat för slitaget av korkarna som över tid flyttar lamellen inåt.

Kul att kunna hjälpa till!

Jim Lundberg

Rulla till toppen