Rätt bredd på JB 128:ans transmissionskedja

Rätt bredd på JB 128:ans transmissionskedja

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har ett par frågor om JB 128cc. I de motorer jag plockar med så håller transmissionsdreven 3,6-3,8 mm bredd. Kedjan som är monterad höll 3/8" x 7/32" och känns lite bred. Såg i reservdelskatalogen att det fanns drev för 3/8" x 5/32".

Är det en sådan kedja som passar min motor eller är det någon slags kompensation för kopplingsslitage med den bredare kedjan? Kan man sätta ett avtätat lager på ena sidan på utgående axel eller tar man bort smörjningen för bussningen då?

Tack för alla tips och trix du delar med dig av!

Håkan

 

Svar: Tittar man i reservdelskatalogen för JB 128 så förekommer kedjor med både 3/8" x 5/32" och 3/8" x 7/32" (delning gånger innerbredd). Samma sak med dreven, fast med den skillnaden att ett vevaxeldrev (okänt vilka dimensioner) har utgått ur sortimentet och kvar finns bara drevet med 7/32" bredd. Det bör då rimligtvis vara det smalare 5/32"-drevet som har utgått. Jag har fått intrycket att tidiga JB-motorer har de smalare dreven och att man sedan ändrade till bredare drev. Räknat i millimeter (skjutmått) så är 5/32"-dreven 3,5 mm breda och 7/32"-dreven 5 mm breda.

Eftersom lamellen även är ett kedjedrev så sker ju en axiell förskjutning inåt av dess kedjekrans vartefter korkbeläggen slits och då kan det vara en fördel att ha en "lite för bred" kedja så att den inte går på snedden vilket inte bara förkortar kedjans livslängd utan även drevens som kommer att bli slitna på ena sidan.

Lägg en stållinjal mot sidan av dreven så ser du hur bra de linjerar. Ligger det inom någon millimeter och att det givetvis handlar om de smalare dreven så kan du använda den smalare 5/32"-kedjan. Jag kör själv med den bredare kedjan (7/32") på mina JB-motorer som då har bredare drev, men trots att dreven är bredare så kan man ändå skjuta kedjan en bit i sidled på dessa drev – men då har man ju kompenserat för slitaget av korkarna som över tid flyttar lamellen inåt.

Kul att kunna hjälpa till!

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

2 kommentarer

Jim Lundberg: Vajern kan aldrig bli "för lång" för treans växel. Om man klipper av vajern - eller tar bort den helt från motorn - så hoppar trean i automatiskt eftersom fjädern i växelmekanismen är det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842