Generator laddar inte
Publicerad 2020-02-20 17:12
Fråga: Jag har monterat en växelströmsgenerator av fabrikat Lucas i en Willys jeep. Generatorns spänning är 12 volt och laddningsregulatorn sitter i själva generatorn. Kablarna från generatorn är en grov som går till startmotorn och en klen som går till laddningslampan, som även är kopplad till + på tändlåset. När jag kontrollerar spänningsökningen på batteriet med en voltmätare fluktuerar spänningen upp och ner från 2 till 15 volt. Detta vid ett motorvarv på cirka 2 500 varv per minut. Laddningslampan lyser med ett fast sken hela tiden. Vad ska jag göra?
Torsten
Svar: Det första du bör göra är att kontrollera att kablarna sitter rätt. På en Lucasgenerator ska uttaget märkt B+ gå till batteriet, eller som i ditt fall sammankopplat med batteriets pluskabel vid startmotorn.
Jordningen ska anslutas till B- (på äldre generatorer kan det ibland bara vara ett minustecken – ). Enligt din beskrivning har du ingen jordkabel utan förlitar dig på jordning genom godset. Montera en riktig jordkabel för säkerhets skull.
Den tredje anslutningen heter D+ på Lucasgeneratorer. Den ska matas med plus när tändningen är tillslagen via laddningslampan, precis som du beskriver. Har du kopplat på detta sätt och du fortfarande inte får en korrekt laddning sitter felet troligen inne i generatorn eller i den inbyggda laddningsregulatorn.
Lycka till
Robert Gustavsson
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Hej !
Tidiga / gamla Lucas växelströmsgeneratorer var byggda för + jordade system. Bara som en eventuell observation. Skulle så vara fallet med din generator har du sannolikt bränt upp alla likriktardioder då de i så fall kortsluter batteriet fullt ut på en bil med - jord.
MVH
Bengt
-
#2
Man kan kolla att kolen inte kärvar eller är slut.
-
#3
Det låter lite märkligt att man kan mäta upp så låg spänning som 2 volt på ett batteri som är på 12 volt. Inte ens vid start brukar spänningen sjunka lägre än ca 10 volt - lite mer på vintern vid kallstart och då är det startmotorn med sina ca 100 ampere som lastar batteriet.
Eller så menar frågeställaren att spänningsökningen på/vid batteriet är 2 till 15 volt vilket skulle innebära att batterispänningen tvingas upp till 14 volt och vidare upp till 27 volt. Den senare spänningen är också orimlig - då skulle batteriet ha kokat för länge sedan. Och all påslagen elektronik på bilen skulle vara skadad.
Jag tror mer på att mätinstrumentet reagerar på rippel (spänningsvariationer) från generatorn så att det visar tokigt. Moderna digitalinstrument kan få spelet av minsta lilla störning.
Jag skulle testa med ett annat mätinstrument - eller att åtminstone slå om det till AC (växelström) och se vad det visar då. Att laddningslampan lyser visar att något är fel, men jag tror inte på att mätvärdena är korrekta.
-
#4
hur gammal är en lucasgenerator med inbyggt relä?
hade dom inte tvingats räta in sig i ledet och minusjorda som alla andra tillverkare vid den tiden?
-
#5
Hej Frasse. Runt 1969 hade i stort sett alla engelska biltillverkare, och därmed även Lucas, gått över till minusjord och växelströmsgeneratorer. Lucasgeneratorer med inbyggda reläer fanns redan på 1970-talet.
-
#6
En tanke bara som kanske är uppåt väggarna. Det är inte så att generatorn är för mätare och inte lampa? Vet inte vad som händer med laddningen om det är fel? Den kanske inte bara laddar i så fall?
-
#7
Hej Rolle. Det ska inte spela någon roll för laddningen. Du ska kunna ta en växelströmsgenerator från en bil med mätare och montera i en bil med lampa och tvärt om.
-
#8
Hej Robert!
Håller på med gammeljänkare och när man sätter in växelströmmar istället för likströmmare som sitter på 50 -talare ska man ha olika beroende på om man har lampa eller mätare. Annars laddar den inte.
-
#9
Okej - så här menade jag: du kan ta en växelströmsgenerator från en bil med amperemätare och montera i en bil som har växelströmsgenerator med laddlampa.Det skiljer en del i inkopplingen men generatorns funktion är densamma. Hur det är med amerikanska 1950-talare där likströmmare byts ut mot växelströmmare har jag inte så bra koll på.
-
#10
Hej! Jo generatorn är ju detsamma, det är just inkopplingen som skiljer. När det gäller konvertering på äldre jänkare så sitter ju regulatorn inbyggd även där. Så för att det ska vara "bolt on" köper man generator för antingen lampa eller mätare. Så skillnaden borde vara i generatorn i detta fall?
-
#11
Jag kikade lite som hastigast på några äldre kopplingsscheman och om jag tolkade det rätt är generatorn densamma men regulatorkopplingen annorlunda. Om man inte vill öppna upp dem och koppla om är det enklast att skaffa rätt från början.
-
#12
Exakt och då regulatorn är inbyggd så är det som du säger, skaffa rätt från början. 
Hej !
Tidiga / gamla Lucas växelströmsgeneratorer var byggda för + jordade system. Bara som en eventuell observation. Skulle så vara fallet med din generator har du sannolikt bränt upp alla likriktardioder då de i så fall kortsluter batteriet fullt ut på en bil med - jord.
MVH
Bengt
Man kan kolla att kolen inte kärvar eller är slut.
Det låter lite märkligt att man kan mäta upp så låg spänning som 2 volt på ett batteri som är på 12 volt. Inte ens vid start brukar spänningen sjunka lägre än ca 10 volt - lite mer på vintern vid kallstart och då är det startmotorn med sina ca 100 ampere som lastar batteriet.
Eller så menar frågeställaren att spänningsökningen på/vid batteriet är 2 till 15 volt vilket skulle innebära att batterispänningen tvingas upp till 14 volt och vidare upp till 27 volt. Den senare spänningen är också orimlig - då skulle batteriet ha kokat för länge sedan. Och all påslagen elektronik på bilen skulle vara skadad.
Jag tror mer på att mätinstrumentet reagerar på rippel (spänningsvariationer) från generatorn så att det visar tokigt. Moderna digitalinstrument kan få spelet av minsta lilla störning.
Jag skulle testa med ett annat mätinstrument - eller att åtminstone slå om det till AC (växelström) och se vad det visar då. Att laddningslampan lyser visar att något är fel, men jag tror inte på att mätvärdena är korrekta.
hur gammal är en lucasgenerator med inbyggt relä?
hade dom inte tvingats räta in sig i ledet och minusjorda som alla andra tillverkare vid den tiden?
Hej Frasse. Runt 1969 hade i stort sett alla engelska biltillverkare, och därmed även Lucas, gått över till minusjord och växelströmsgeneratorer. Lucasgeneratorer med inbyggda reläer fanns redan på 1970-talet.
En tanke bara som kanske är uppåt väggarna. Det är inte så att generatorn är för mätare och inte lampa? Vet inte vad som händer med laddningen om det är fel? Den kanske inte bara laddar i så fall?
Hej Rolle. Det ska inte spela någon roll för laddningen. Du ska kunna ta en växelströmsgenerator från en bil med mätare och montera i en bil med lampa och tvärt om.
Hej Robert!
Håller på med gammeljänkare och när man sätter in växelströmmar istället för likströmmare som sitter på 50 -talare ska man ha olika beroende på om man har lampa eller mätare. Annars laddar den inte.
Okej - så här menade jag: du kan ta en växelströmsgenerator från en bil med amperemätare och montera i en bil som har växelströmsgenerator med laddlampa.Det skiljer en del i inkopplingen men generatorns funktion är densamma. Hur det är med amerikanska 1950-talare där likströmmare byts ut mot växelströmmare har jag inte så bra koll på.
Hej! Jo generatorn är ju detsamma, det är just inkopplingen som skiljer. När det gäller konvertering på äldre jänkare så sitter ju regulatorn inbyggd även där. Så för att det ska vara "bolt on" köper man generator för antingen lampa eller mätare. Så skillnaden borde vara i generatorn i detta fall?
Jag kikade lite som hastigast på några äldre kopplingsscheman och om jag tolkade det rätt är generatorn densamma men regulatorkopplingen annorlunda. Om man inte vill öppna upp dem och koppla om är det enklast att skaffa rätt från början.
Exakt och då regulatorn är inbyggd så är det som du säger, skaffa rätt från början.