Kickproblem på DKW 250

Montering av kicksegmentets returfjäder på DKW 250.

Kickproblem på DKW 250

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en DKW motorcykel, 1955 års modell på 250cc. Kicken "släpper" när jag trampar för att starta. Önskar tips/förslag på vad som är trolig orsak och hur jag kan fixa det.

Har inte plockat isär något än. Vore tacksam för tips på åtgärd och vart man kan få tag på reservdelar.

Med vänlig hälsning,

Leif Nilsson

 

Svar: DKW-motorn har ett stort kuggsegment på kickaxeln som går in bakom kopplingskorgen där det sitter ett mindre drev med en klokoppling som aktiveras när drevet dras runt. Problemet med din motor kan bero på slitage på detta drev eller att den fjäder som ska skjuta drevet i sidled är slak.

För att komma åt alla berörda delar i kickmekanismen måste kopplingskorgen avlägsnas. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning till denna motor (och 20 andra).

När det gäller delar så kan det finnas på veteranmarknader (bland annat i ABB Arena i Västerås den 28 mars). Kolla även med Rösebäckens Cykel och Motor. C­-G Jansson är en före detta säljare av äldre motorcykeldelar som har sålt verksamheten vidare. Kolla med C-G var detta tog vägen på telefon 070-229 68 43 så kan han nog lotsa dig vidare. Du kan annonsera gratis i Classic Motors privatannonser så når din annons tusentals motorintresserade. I ursprungslandet Tyskland finns det annars delar till DKW-motorer – Googla.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

2 kommentarer

Jim Lundberg: Vajern kan aldrig bli "för lång" för treans växel. Om man klipper av vajern - eller tar bort den helt från motorn - så hoppar trean i automatiskt eftersom fjädern i växelmekanismen är det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842