Sachs som hela tiden vill stanna efter start

Om bensinkran och ventilationshål fungerar som de ska bör man kunna få ut en deciliter bensin på 30 sekunder.

Sachs som hela tiden vill stanna efter start

Publicerad

Fråga: Jag har en Sachs (tvåväxlad hand) från 1958. Har rengjort förgasaren, blåst med högtryck i hela förgasaren. Motorn startar men stannar efter en stund. Tändstiftet är då torrt. Jag pumpar fram bensin, sen startar den efter mycket trampande, stannar igen och tändstiftet är torrt igen. Vad kan det vara för fel?

Lars Bentsen

 

Svar: Börja med att kolla hur flödet är från bensintanken. Ta av bensinslangen och öppna kranen. Det ska komma en obruten stråle som dessutom ska rinna utan bubblor eller uppehåll. Det sista kan bero på att ventilationshålet i tanklocket är igensatt så att det bildas ett undertryck i tanken när bensinen rinner ut. På en halv minut ska man kunna få ut en deciliter bensin.

Det kan även vara så att packboxarna i vevhuset är defekta och läcker. Då blir motorn svårstartad och vill gärna ha höga varv för att inte stanna.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

2 kommentarer

Jim Lundberg: Vajern kan aldrig bli "för lång" för treans växel. Om man klipper av vajern - eller tar bort den helt från motorn - så hoppar trean i automatiskt eftersom fjädern i växelmekanismen är det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842