Sachsmotor som går dåligt med påslaget lyse

Abrissmåttet "A" mäter man mellan en av tändspolens polskor och den magnet som precis passerat. Detta mäter man precis i det ögonblick när brytarna öppnar.

Sachsmotor som går dåligt med påslaget lyse

Publicerad

Fråga: Tvåväxlad hand Sachsmotor från 1958. Går ojämnt med lyset på och stannar när motorn blir varm. I övrigt går motorn bra när lyset inte är på vad är felet?

Lars Bentsen

 

Svar: Det här låter som ett klassiskt fel där orsaken ofta är att fältbrytningsavståndet, abriss, är felaktigt. Abriss styr hur stark gnista man får och är detta feljusterat så blir gnistan svagare och eftersom belysningsspolen påverkar magnetfältet i tändspolen så kan det bli "tungan på vågen" när man slår på lyset – då blir gnistan så svag att motorn misständer.

Abrissmåttet ställer man med brytaravståndet och där är förhållandet det omvända – ökar man brytaravståndet så minskar abriss. På sachsmotorn ska abriss vara 6 - 11 mm och det är då avståndet mellan tändspolens ena polsko (valfritt) och den magnet i svänghjulet som precis har passerat polskon i det ögonblick då brytarna precis ska till att öppna (se bild).

Brytaravståndet på Sachsmotorn ska vara 0,35 – 0,45 mm och om brytarna är i gott skick ska den inställningen ge rätt abrissmått – detta i en perfekt värld. I praktiken är det tyvärr så att brytarna ofta är slitna och ibland även lite stukade av "händiga" mekaniker och då kan abrissmåttet hamna helt fel trots att brytaravståndet är korrekt. Abrissmåttet är hur som helst det viktigaste om motorn ska gå.

Ofta så brukar motorn fungera om man justerar brytaravståndet någon tiondel uppåt eller nedåt, men om motorn inte går bra (=abriss korrekt) förrän brytaravståndet är nere mot ca 0,20 mm – eller över 0,50 mm bör brytarna bytas ut.

Men att motorn går sämre när den är varm kan även bero på att tändspolen börjar ta slut och om den fortsätter att stanna när den är varm trots rätt abrissmått är det istället dags för tändspolebyte.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842