Sachsmotor som går dåligt med påslaget lyse

Fråga: Tvåväxlad hand Sachsmotor från 1958. Går ojämnt med lyset på och stannar när motorn blir varm. I övrigt går motorn bra när lyset inte är på vad är felet?

Lars Bentsen

 

Svar: Det här låter som ett klassiskt fel där orsaken ofta är att fältbrytningsavståndet, abriss, är felaktigt. Abriss styr hur stark gnista man får och är detta feljusterat så blir gnistan svagare och eftersom belysningsspolen påverkar magnetfältet i tändspolen så kan det bli ”tungan på vågen” när man slår på lyset – då blir gnistan så svag att motorn misständer.

Abrissmåttet ställer man med brytaravståndet och där är förhållandet det omvända – ökar man brytaravståndet så minskar abriss. På sachsmotorn ska abriss vara 6 – 11 mm och det är då avståndet mellan tändspolens ena polsko (valfritt) och den magnet i svänghjulet som precis har passerat polskon i det ögonblick då brytarna precis ska till att öppna (se bild).

Brytaravståndet på Sachsmotorn ska vara 0,35 – 0,45 mm och om brytarna är i gott skick ska den inställningen ge rätt abrissmått – detta i en perfekt värld. I praktiken är det tyvärr så att brytarna ofta är slitna och ibland även lite stukade av ”händiga” mekaniker och då kan abrissmåttet hamna helt fel trots att brytaravståndet är korrekt. Abrissmåttet är hur som helst det viktigaste om motorn ska gå.

Ofta så brukar motorn fungera om man justerar brytaravståndet någon tiondel uppåt eller nedåt, men om motorn inte går bra (=abriss korrekt) förrän brytaravståndet är nere mot ca 0,20 mm – eller över 0,50 mm bör brytarna bytas ut.

Men att motorn går sämre när den är varm kan även bero på att tändspolen börjar ta slut och om den fortsätter att stanna när den är varm trots rätt abrissmått är det istället dags för tändspolebyte.

Jim Lundberg

Rulla till toppen