Nyrenoverad Puch Florida vägrar starta

Nyrenoverad Puch Florida vägrar starta

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har renoverat en Puch Florida 1963 åt en vän. Men den startar absolut inte. Den verkar inte trycka upp gaserna från vevhuset för stiftet är alldeles torrt. Det sitter nya tätningar på veven och ny klistrad packning mellan motorhalvorna.

Har försökt att snapsa den och kört med startgas. Inte ett liv. Gnistan är jättestark och jag har justerat tändningen riktigt. Testade att ta loss urtappningen för vevhuset och då rann bensinen som jag snapsat med ut där. Men stiftet är snustorrt.

Jag är lite konfunderad över vevaxeln då det inte sitter någon kil för svänghjulet utan ett litet cylindriskt stift. Jag har sysslat med mopeder men aldrig gått så här bet förr. Cylindern är oborrad och kolven är ny. Har sett att det finns olika höjd på kolvar till Puch. Hjälp!

Mats Tiderman

 

Svar: Börja med att kontrollera att kolven öppnar insuget helt när den är i topp och att den öppnar avgasporten och överströmningskanalerna helt när den är i botten. Kolvtoppen ska nå så högt att den syns om man tittar från sidan av cylindern. Om så är fallet ligger felet någon annanstans.

Kolla att det är rätt storlek på packboxarna i vevhuset. Jag fick en gång en felleverans med packboxar där den ena (transmissionssidan) var 1 mm för stor i hålet. Tog för givet att den hade rätt mått och monterade. Resultatet blev att vevhuskompressionen blev usel och att olja och bensin rann åt alla håll.

Ibland händer det att gummiklädda packboxar kryper ur sina hål och snurrar då med axeln till ingen nytta. Antingen så byter man mot plåtklädda packboxar eller så får man avfetta hålet i blocket samt packboxens utsida (gummit) och stryka på ett tunt lager Loctite på utsidan. Då glider den lättare in i hålet och sitter fast när Loctiten har härdat.

Om du har ett stift istället för en krysskil i vevaxeln kan det vara så att stiftet har tryckts ut åt fel håll i axeln och då kommer gnistan ett halvvarv fel – alltså när kolven är i botten. Kolla när brytarna öppnar – vilket skall ske när kolven är ca 2 mm från topp (Ö.D.).

Kolla även att cylinderfotspackningen är hel och att inte pysen (om sådan finns) på topplocket har hängt sig i halvöppet läge.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Marknaden inställd

6 kommentarer

Jim Lundberg: Jag har coronaliknade symtom sedan en vecka tillbaka och det är inte och leka med. Är det inte corona så är det den elakaste flunsa jag haft.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842