Nyrenoverad Puch Florida vägrar starta

Fråga: Hej! Jag har renoverat en Puch Florida 1963 åt en vän. Men den startar absolut inte. Den verkar inte trycka upp gaserna från vevhuset för stiftet är alldeles torrt. Det sitter nya tätningar på veven och ny klistrad packning mellan motorhalvorna.

Har försökt att snapsa den och kört med startgas. Inte ett liv. Gnistan är jättestark och jag har justerat tändningen riktigt. Testade att ta loss urtappningen för vevhuset och då rann bensinen som jag snapsat med ut där. Men stiftet är snustorrt.

Jag är lite konfunderad över vevaxeln då det inte sitter någon kil för svänghjulet utan ett litet cylindriskt stift. Jag har sysslat med mopeder men aldrig gått så här bet förr. Cylindern är oborrad och kolven är ny. Har sett att det finns olika höjd på kolvar till Puch. Hjälp!

Mats Tiderman

 

Svar: Börja med att kontrollera att kolven öppnar insuget helt när den är i topp och att den öppnar avgasporten och överströmningskanalerna helt när den är i botten. Kolvtoppen ska nå så högt att den syns om man tittar från sidan av cylindern. Om så är fallet ligger felet någon annanstans.

Kolla att det är rätt storlek på packboxarna i vevhuset. Jag fick en gång en felleverans med packboxar där den ena (transmissionssidan) var 1 mm för stor i hålet. Tog för givet att den hade rätt mått och monterade. Resultatet blev att vevhuskompressionen blev usel och att olja och bensin rann åt alla håll.

Ibland händer det att gummiklädda packboxar kryper ur sina hål och snurrar då med axeln till ingen nytta. Antingen så byter man mot plåtklädda packboxar eller så får man avfetta hålet i blocket samt packboxens utsida (gummit) och stryka på ett tunt lager Loctite på utsidan. Då glider den lättare in i hålet och sitter fast när Loctiten har härdat.

Om du har ett stift istället för en krysskil i vevaxeln kan det vara så att stiftet har tryckts ut åt fel håll i axeln och då kommer gnistan ett halvvarv fel – alltså när kolven är i botten. Kolla när brytarna öppnar – vilket skall ske när kolven är ca 2 mm från topp (Ö.D.).

Kolla även att cylinderfotspackningen är hel och att inte pysen (om sådan finns) på topplocket har hängt sig i halvöppet läge.

Jim Lundberg

Rulla till toppen