Hur lossar man pedalerna på Express mopedmotor

Inkråmet på Expressmotorn i Stora Tvåtaktsboken. Denna har kilspår (pilen) i pedalaxeln för de vanligaste pedalkilarna.

Hur lossar man pedalerna på Express mopedmotor

Publicerad

Fråga: Hej, jag tänkte mig att jag skulle fixa till min Express motor nu, en M52 från 1954, den enväxlade modellen. Började skruva ner den efter Stora Tvåtaktsbokens instruktioner, men jag fattar inte hur man får loss tramporna på den...

Det står inget i boken om detta och de sitter inte med vanliga pedalkilar. Det kan vara jag som bara är lite trög men jag kan inte begripa hur de ska lossas.

Mvh

Erik B

 

Svar: Den motor som jag demonterar och monterar i Stora Tvåtaktsboken (del 2) saknade pedalerna när jag införskaffade den, men den har de vanliga kilspåren i pedalaxeln (se pilen) som är vanligast på äldre mopeder. Alltså för den runda pedalkilen med en fasning som ´sitter med en mutter och som knackas ur vid pedaldemontering.

Men det är inte ovanligt att pedalerna fastnar på axeln – dels för att de har rostat fast, dels för att någon "händig" har hamrat på ändarna på axlarna så att dessa är nitade och hindrar pedalen från att glida av.

Jim Lundberg

Uppdaterad 2020-03-12: Erik B har skickat in bilder på sin motor och följande text:

"På den vänstra pedalen tycker jag mig kunna se att axeln som pedalen sitter på kanske är fyrkantig just där pedalen sitter? Blev ingen bra bild på det, kanske kan du se ändå... Hoppas du kan klura ut en lösning av detta, för jag har faktiskt ingen aning om dur detta är tänkt att funka".
 

Mvh Erik B

Fyra bilder på Eriks motor. Det verkar som att det sitter en ringformad mutter med spår för en haknyckel som håller dessa pedaler på plats.

Någon som känner igen detta och vet hur de lossas? Bör vara högergänga på högersidan och omvänt.

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Marknaden inställd

6 kommentarer

Jim Lundberg: Jag har coronaliknade symtom sedan en vecka tillbaka och det är inte och leka med. Är det inte corona så är det den elakaste flunsa jag haft.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842