Byta lager och packboxar i treväxlad Sachs

Byta lager och packboxar i treväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har klyvt en 3-växlad Sachs för att byta lameller (slirande kick). Ska man passa på att byta alla lager och packboxar när man håller på? Är det bra kvalité på nya grejer? Är det någon speciell webbshop ni kan rekommendera?

Tack på förhand!

Micke

 

Svar: Man behöver inte dela på motorn för att byta lamellerna på en sachsmotor, men om du nu har gjort det så kan det vara en god idé att byta lager och packboxar som du var inne på. Sachsmotorn gick i graven för många år sedan och har ingen bytt dessa delar tidigare är de åtminstone 30 år gamla – eller kanske till och med 60 år.

När det gäller nya delar så ska man undvika okända – eller extremt billiga – delar. Lager och packboxar finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227-133 22). Ska du byta kolv och kolvringar bör du hona cylindern först. Dels för att ta bort eventuella vändkanter som de nya kolvringarna kan slå i, dels för att påskynda inkörningen av kolv och ringar genom att den blankslitna ytan bryts av honingen.

Typiska motordelar som kolvar, lameller och liknade finns hos flera mopedhandlare på nätet. Sachsmotorn var, och är, populär och därför finns det mycket nytillverkat. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning med tekniska data och dimensioner på slitdelar för sachsmotorn (och 20 andra motorer).

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Marknaden inställd

6 kommentarer

Jim Lundberg: Jag har coronaliknade symtom sedan en vecka tillbaka och det är inte och leka med. Är det inte corona så är det den elakaste flunsa jag haft.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842