Kan man magnetisera svänghjul med hjälp av permanentmagneter?

Kan man magnetisera svänghjul med hjälp av permanentmagneter?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag kikade på den läckra magnetiseraren Jim snickrade ihop, och fick direkt en liten undran. Går det möjligtvis att magnetisera ett svänghjul med permanentmagneter istället? Alltså inte montera nya, utan använda dem i någon typ av hemsnickrad fixtur. Frankensteinkänslan minskar ju dramatiskt, men kanske bättre svänghjul kan kompensera det.

/Knut

 

Svar: Med dagens starka Neodymmagneter bör det gå att magnetisera de äldre Alnicomagneterna som ofta sitter i svänghjul. Jag har testat med att "hotta upp" en liten hästskomagnet från 60-talet med Neodymmagneter och den blev faktiskt lite starkare.

Men det gäller att "leda in" magnetismen på rätt sätt. Det gäller att få till en sluten krets mellan de två magneterna som de handlar om – alltså den som ska magnetisera (Neodym) och den som ska magnetiseras (originalmagneten). Detta får man göra genom att leda in magnetflödet med hjälp av järnbitar mellan magneterna.

Neodymmagnetens nordpol ska alltså vara i kontakt med svänghjulsmagnetens sydpol samtidigt som Neodymmagnetens sydpol ska ha kontakt med svänghjulsmagnetens nordpol. Det kan vara en fördel att man samtidigt drar järnbitarna som leder över flödet fram och tillbaka över den svänghjulsmagnet som ska piggas upp.

Målet är att ruska om och vrida runt de små elementarmagneterna (tänk miljontals så kompassnålar) i svänghjulets magneter så att alla pekar åt samma håll inne i materialet och då kan en rörelse hjälpa till. Tänk bara på att större Neodymmagneter är ruskigt starka och när de närmar sig en annan magnet kan de slå ihop med en rejäl smäll. Man kan alltså skada sig om man har fingrarna emellan (se gärna filmen).

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Mopedrallykavalkad - BILDEXTRA

3 kommentarer

Jim Lundberg: Och i Vännäs 2017 körde alla med Triboron i tanken! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842