Husqvarna Novolette som går sämre på full gas

Huvudmunstycket arbetar i huvudsak på full gas och näst intill. Blir motorn svagare på full gas är munstycket antingen för litet eller igensatt med smuts.

Husqvarna Novolette som går sämre på full gas

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har ett par frågor: Jag har en Husqvarna Novolette 1952 som går riktigt bra, men när jag kommer i en uppförsbacke så minskar ju styrkan så klart, men det underliga är att om jag då lättar på gasen så får den bättre kraft konstigt nog, och när jag är uppe på plan mark så får den en väldig fart på full gas igen.

På en moped jag har så när den går på tomgång så hänger den inte riktigt med om jag drar snabbt på gashandtaget, den går först ned något i tomgång för att sedan hinna ifatt liksom, och när jag drar upp gasen väldigt sakta så minskar först tomgången för att sedan gå upp i varv.

Hälsning

Anders

 

Svar: Det symtom du beskriver i första frågan, att mopeden går snabbare om man släpper lite på gasen, är klassiskt för att man har ett för litet (eller igentäppt huvudmunstycke). Huvudmunstycket arbetar på 3/4 till 1/1 (full) gas. Under detta, alltså från 1/4 till 3/4 gas är det höjden på trottelnålen som arbetar. Börja med att rengöra huvudmunstycket och testa igen. Blir det inte bättre får du gå upp i storlek. Standardstorlek i tidiga Novoletter är 48. Observera att man alltid ska ha luftfiltret monterat för att alla inställningar med nål och munstycket ska fungera.

Den andra frågan om mopeden som inte hänger med när man gasar – där kan det vara så att trottelnålen bör höjas ett eller flera hack.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Marknaden inställd

6 kommentarer

Jim Lundberg: Jag har coronaliknade symtom sedan en vecka tillbaka och det är inte och leka med. Är det inte corona så är det den elakaste flunsa jag haft.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842