Crescent Monarscoot som inte går utan choke

Crescent Monarscoot som inte går utan choke

Publicerad

Fråga: Hej Doktor Jim! Jag är jättefrusterad! Försöker hjälpa en kompis med sin Crescent Monarscoot med Husqvarna 50 cc, 2-växlad hand och kickstart.

Problem: Man måste choka för att få den att gå alls, efter ett tag dör den. Är den igång måste man ge mycket gas för att den inte ska dö, kör man går den jättebra men dör när man drar av på gasen. Ibland när man ger gas för att hålla den vid liv vid stillastående dör den om man lutar den åt sidorna(?). Måste igen choka för att få igång den.

Jag har rengjort förgasaren ordentligt, munstycket, flottörhuset, flottören ser bra ut, mm. Tagit bort bensinkranen. inget skit i dess filter, utloppet från tanken inte tilltäppt, bytt bränsleslang. Bra gnista vid olika varvtal, stiftet lite blött så verkar i alla fall komma fram.

Jag är vid vägs ände, fattar inte vad mer det kan bero på. Min diagnos är bränslebrist men tycker att jag har kollat allt som kan komma ifråga vad gäller det. Har du något råd för att hjälpa mig? Jag är inget proffs på mopedmek men har tre stycken som är renoverade54

av andra som jag håller igång med normal service etc. Stor tack på förhand ifall du kan förmedla lite råd om detta, känns nedrigt att inte klara av att hjälpa!

Mvh

Brian Weitkamp, Östhammar

 

Svar: Under förutsättning att förgasaren verkligen är okej så låter det som att det kan vara packboxarna i vevhuset som läcker. Om dessa läcker kommer motorn inte att suga i sig bränsle som det var tänkt och det är då man kan ge den "konstgjord andning" genom att choka. Men kolla även att cylinderfotspackningen och insugspackningen tätar som de ska.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort springer en hare?

10 kommentarer

Michael B: Så harig kan den inte vara eftersom den vågar springa framför mopeden.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842