Svänghjulet passar inte på min flakmoped

Måttliga skador på vevaxeltappen går att slipa bort med ventilslippasta.

Svänghjulet passar inte på min flakmoped

Publicerad

Fråga: Hej. Nu har jag stött på patrull som det heter... Jag har en Flakmoped MCB 1189 med en Sachsmotor 50/3 LS Jag skall byta till elektronisk tändning och har införskaffat alla delar till detta, när jag tar bort det gamla svänghjulet märker jag att kilstiftet har gjort märken på det gamla svänghjulet samt gjort lite skada på vevaxeln som små grader.

Men nu när jag skall montera det nya svänghjulet så går det inte in hela vägen utan det "tar emot" och ytterkåpan kommer inte på plats hela vägen in och svänghjulet tar emot samt att utan stiftet "Glappar" det litegrann. Min polare som är bättre på motorer än mig är mycket fundersam över detta. Personligen har jag svårt att tro att det är fel kona på det nya svänghjulet utan att det är någonting fel på vevaxeln. Behöver hjälp med detta tack.

Mvh

Putte Andersson

 

Svar: När du nämner "kilstiftet" så förmodar jag att du menar krysskilen samt kilspåren i vevaxeln, respektive svänghjulsnavet. Om svänghjulet suttit dåligt fastdraget så kan kilspåren knackas upp och då uppstår det ju grader vid dessa som en konsekvens. Detta kan man dock fixa till genom att dra på en klick ventilslippasta på vevaxeln och sedan trycker man dit svänghjulet (ta det gamla i ditt fall) och vrider detta fram och tillbaka så att graderna slipas ner. Är skadorna lite större kan man börja med att försiktigt ta bort topparna med en finhuggen fil.

Sedan gäller det att sanera alla ytor kliniskt från ventilslippastan som kan ställa till med elände om den får vara kvar. Efter denna behandling ska det nya svänghjulet passa och gå på så långt som det är tänkt – under förutsättning att det är korrekt tillverkat. Det är tyvärr inte helt ovanligt att nytillverkade delar till äldre mopeder har tveksam passning och kan behöva efterbearbetas.

Jim Lundberg

Sedan skjuter man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills skadorna är borta och alla ytor är jämnt mattgrå. Se bara till att precis all pasta saneras bort. Hamnar pastan vid backoxen eller på brytarnocken kommer dessa att nötas ner på kort tid.

Exempel på kilspår som glappat alldeles för länge.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort springer en hare?

11 kommentarer

Glennson: Jag har haft en i ljuset framför bilen en sommarkväll. Han kutade i 50 km/h så fort gick det.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842