Finns API GL1 kvar?
Publicerad 2020-04-02 15:01
Fråga: I jakten på transmissionsolja på en av våra större bildelsvaruhus, så verkar GL1 beteckningen ha försvunnit på flaskorna och ersatts av ex API CF/SG/SJ. Är det samma sak?
Det rekommenderas även till våra gamla bilar SAE 30 olja. Menas då vanlig 10-30 olja eller måste det vara en rak 30?
Malmöbon
Svar: Amerikanska petroleuminstitutet (API) tog fram klassificeringen med GL från 1 till 6 när det gäller växellådor. Klasserna fick en översyn 1995 och då ströks alla utan GL4 och GL5.
API-oljor som börjar på C är enkelt förklarat avsedda för dieselmotorer medan S är avsedda för bensinmotorer. Ju högre den andra bokstaven är desto högre prestanda på oljan. Det är såvitt jag förstår inte exakt samma olja som den äldre typen av API GL1 transmissions/växellådsolja. Därmed inte sagt att den inte uppfyller samma specifikationer som en GL1-olja. Det är den enklaste transmissionsoljan och kan i de allra flesta fall ersättas rakt av med motorolja.
När det rekommenderas en rak 30-olja kan den i många fall ersättas med en 10-30 så kallad multigradeolja. En rak 30 och en multigrade 10-30 har samma viskositet vid 100 graders temperatur. Skillnaden mellan dessa oljetyper ligger i viskositeten vid låg temperatur då den raka oljan blir tjockare än multigradeoljan.
Robert Gustavsson
Länk: Ersättning GL1
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Intressant, förklara gärna varför det är skillnad på transmissionsolja till bensin och dieselmotorer?
De flesta, åtminstone personbilar, använder ju samma transmission oavsett drivmedel.
-
#2
Du har rätt i att det ofta är samma transmission/växellåda i bilar vare sig de har diesel- eller bensinmotor. De API C och S-oljor som nämns ovan är avsedda för motorer. Det är såvitt jag förstår inte exakt samma olja som den äldre typen av API GL1 transmissions/växellådsolja, men ofta uppfyller dessa API C och S-oljor samma specifikationer som den äldre GL1-oljan, vilka i de flesta fall kunde ersättas rakt av med en motorolja.
-
#3
Ok, då är jag med.
Tack för förklaringen.
-
#4
Tilläggas kan att man ska va försiktig med användandet av GL-5 olja då tillsatserna kan angripa gulmetall.
-
#5
här kan man titta på ett intressant test av olja,Där man jämför en 50 tals olja ur en oöppnad förpackning med en ny av jämförbar kvalitet, som han summerar så gör man som tur var inte längre inte längre olja som på 50talet
med andra ord en API SE olja jämförs med en
API SN
https://www.youtube.com/watch?v=-zHlxeu_yuM
-
#6
Intressant! Det var nog det mest seriösa jag sett från "Project Farm".
-
#7
Hej!
GL1 transmissionsolja finns att köpa på OKQ8, om man vill ha den kvaliteten!
Har den i växellådan på min Bultaco 350, enligt ordination från general Franco
Intressant, förklara gärna varför det är skillnad på transmissionsolja till bensin och dieselmotorer?
De flesta, åtminstone personbilar, använder ju samma transmission oavsett drivmedel.
Du har rätt i att det ofta är samma transmission/växellåda i bilar vare sig de har diesel- eller bensinmotor. De API C och S-oljor som nämns ovan är avsedda för motorer. Det är såvitt jag förstår inte exakt samma olja som den äldre typen av API GL1 transmissions/växellådsolja, men ofta uppfyller dessa API C och S-oljor samma specifikationer som den äldre GL1-oljan, vilka i de flesta fall kunde ersättas rakt av med en motorolja.
Ok, då är jag med.
Tack för förklaringen.
Tilläggas kan att man ska va försiktig med användandet av GL-5 olja då tillsatserna kan angripa gulmetall.
här kan man titta på ett intressant test av olja,Där man jämför en 50 tals olja ur en oöppnad förpackning med en ny av jämförbar kvalitet, som han summerar så gör man som tur var inte längre inte längre olja som på 50talet
med andra ord en API SE olja jämförs med en
API SN
https://www.youtube.com/watch?v=-zHlxeu_yuM
Intressant! Det var nog det mest seriösa jag sett från "Project Farm".
Hej!
GL1 transmissionsolja finns att köpa på OKQ8, om man vill ha den kvaliteten!
Har den i växellådan på min Bultaco 350, enligt ordination från general Franco