Vilken kolv till Husqvarna Novolette?

Vilken kolv till Husqvarna Novolette?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag tänkte köpa en komplett kolv till min Novolette 3311 med REX motor, men vilken storlek ska jag ta – 38, 38,5 eller 39 mm? Hur vet man att det kan vara läge att byta kolv egentligen, att ringarna slits förstår jag.

Jag skickar en länk till sidan, det finns en komplett kolv för 139 kr till Novolette och en komplett för 295 kr, vilken sort ska jag köpa?

Mvh Anders

 

Svar: Den första Husqvarna Novolette som kom redan 1952 hade den tyska Rex-motorn. Året efter hade Husqvarna tagit fram en egen motor. Den dyrare kolven i länken ska ju vara till en Rex (RMW = Rex Motoren Werken) och då är förmodligen de billigare Novolettekolvarna till Husqvarnas egen motor.

Både kolv, kolvringar och cylinder slits eftersom de ligger i kontakt med varandra under drift. Om cylinderloppet har ett slitage som ligger under 0,20 mm som mest vilket är precis under den övre vändkanten så kan det räcka med en ny kolv och ringar. Men då ska man hona bort vändkanten först – annars kan det uppstå ett tickande ljud när den nya, översta ringen med sin vassa kant slår i vändkanten. Det kan i värsta fall bli kolvringsbrott.

Spelet mellan kolv och cylinder på en moped från fabrik ligger på 0,03 – 0,05 mm. Vid det spelet är det som tätast mellan kolv och cylinder utan att det riskerar att skära ihop. Kolvarna finns i olika dimensioner där alla kolvar som är större än standard är överdimensionskolvar. Stegen är oftast 0,5 mm per överdimension.

Ska man stoppa i en större kolv så måste cylindern borras först till lämplig överdimension. För det mesta går man upp 0,5 mm i taget – om det inte uppstått någon djupare skada i cylindern som kräver att man hoppar över en dimension.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort springer en hare?

10 kommentarer

Michael B: Så harig kan den inte vara eftersom den vågar springa framför mopeden.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842