Behövs motornummer vid regbesiktning?
Publicerad 2020-04-09 10:27
Fråga: Jag skall registreringsbesiktiga min MGB 1966. Registreringsnummer har jag och chassinummer på en plåt vilket skall vara ok vad jag förstår. Vad som saknas är motornummer. Det är troligtvis originalmotorn, men när plåten saknas så är det svårt att säga. Kan man registrera bilen utan motornummer?
Hälsningar Per
Svar: Hej Per. Jag har bollat frågan vidare till Per-Anders Blommefors, Bilprovningen, och han svarar så här:
Ja, du kan registreringsbesiktiga bilen utan motornummer. Besiktningsteknikern tar ställning till motoreffekt etc vid besiktningstillfället. Det finns inget krav på att en motor skall ha ett motornummer, i vissa fall om det råder en osäkerhet kring ett fordons identitet kan det vara till hjälp att ha tillgång till motor- och ibland även växellådsnummer för hjälpa till att styrka ett fordons identitet.
Så långt Per-Anders Blommefors. Du bör alltså kunna registreingebesikta din bil utan motornummer. Lycka till.
Robert Gustavsson
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Jag råkade ut för ett liknande ärende med en bil jag tog in från England. Personalen på den aktuella besiktningsstationen vägrade släppa igenom bilen för att den saknade motornummer. Det var enbart genom att bilen hade en så pass detaljerad historik, med kvitton som visade att ett motorbyte skett redan i ursprungslandet, som jag fick godkänt på denna punkt.
När man sedan krävde att jag skulle visa upp serienumret på växellådan, som bara kan ses ovanifrån, började ärendet urarta. Men det är en annan historia.
//GE
-
#2
Hej!
Jag vet ju inte riktigt hur det är med bilar - men på Brittiska motorcyklar saknas ibland ramnummer vilket blir en svår nöt att knäcka.
Det är nämligen så att om man kvaddar ramen så beställde man en ny som reservdel. Tanken var nog att den gamla ramen skulle destrueras och det gamla ramnumret flyttas över. Men det blev nog inte alltid så...
Kanske var det likadant med Husqvarnas motorcyklar:
Jag kan ju nämna att jag hade en Silverpil när jag hade fyllt 16 och det var ju rätt nytt med besiktning då - men den saknade ramnummer när jag skulle besiktiga. Jag hade köpt den hos en cykel-moped-mc-firma så jag åkte dit och gnällde - äsch sa ägarn - ta in den så slår vi in det nummer det skall vara. På Silverplen sitter det på styrhuvudets ena sida. Det var ju speciellt stål i dessa ramar och ramnumret blev ungefär som jag rispat med en kniv - oläsligt.
Nä detta duger sa han - Jag åkte hem. En 16-åring har ju mycket att lära - pappa tittade - jamen för h-e - man kan ju inte stansa i ett så tunnt rör utan stabilt mothåll på baksidan. Jag skall fråga gubbarna på smedjan i morgon (pappa var televerkare men var utbildad filare på SKFs yrkesskola).
Nästa dag kom pappa hem med en liten gassvets och karosseritenn. Så slipade vi rent där de misslyckade siffrorna hade gjort små gropar och så la pappa på tenn. Sedan filade han till det och hade med sifferstansar och slog in ramnumret.
Styrhuvudet målade jag med silverfärg och så beställde ny tid för besiktning.
Jo den gick igenom besiktningen. Och när jag sålde den två år senare var ramnumret fortfarande lika fint!
Påskhälsningar // Ingvar
-
#3
På äldre HD, och kanske även INDIAN, är motornumret enda ID-numret fordonet har. Där kan det bli problem om man byter motor...
Jag råkade ut för ett liknande ärende med en bil jag tog in från England. Personalen på den aktuella besiktningsstationen vägrade släppa igenom bilen för att den saknade motornummer. Det var enbart genom att bilen hade en så pass detaljerad historik, med kvitton som visade att ett motorbyte skett redan i ursprungslandet, som jag fick godkänt på denna punkt.
När man sedan krävde att jag skulle visa upp serienumret på växellådan, som bara kan ses ovanifrån, började ärendet urarta. Men det är en annan historia.
//GE
Hej!
Jag vet ju inte riktigt hur det är med bilar - men på Brittiska motorcyklar saknas ibland ramnummer vilket blir en svår nöt att knäcka.
Det är nämligen så att om man kvaddar ramen så beställde man en ny som reservdel. Tanken var nog att den gamla ramen skulle destrueras och det gamla ramnumret flyttas över. Men det blev nog inte alltid så...
Kanske var det likadant med Husqvarnas motorcyklar:
Jag kan ju nämna att jag hade en Silverpil när jag hade fyllt 16 och det var ju rätt nytt med besiktning då - men den saknade ramnummer när jag skulle besiktiga. Jag hade köpt den hos en cykel-moped-mc-firma så jag åkte dit och gnällde - äsch sa ägarn - ta in den så slår vi in det nummer det skall vara. På Silverplen sitter det på styrhuvudets ena sida. Det var ju speciellt stål i dessa ramar och ramnumret blev ungefär som jag rispat med en kniv - oläsligt.
Nä detta duger sa han - Jag åkte hem. En 16-åring har ju mycket att lära - pappa tittade - jamen för h-e - man kan ju inte stansa i ett så tunnt rör utan stabilt mothåll på baksidan. Jag skall fråga gubbarna på smedjan i morgon (pappa var televerkare men var utbildad filare på SKFs yrkesskola).
Nästa dag kom pappa hem med en liten gassvets och karosseritenn. Så slipade vi rent där de misslyckade siffrorna hade gjort små gropar och så la pappa på tenn. Sedan filade han till det och hade med sifferstansar och slog in ramnumret.
Styrhuvudet målade jag med silverfärg och så beställde ny tid för besiktning.
Jo den gick igenom besiktningen. Och när jag sålde den två år senare var ramnumret fortfarande lika fint!
Påskhälsningar // Ingvar
På äldre HD, och kanske även INDIAN, är motornumret enda ID-numret fordonet har. Där kan det bli problem om man byter motor...