Historien om Husqvarna Novolette

Fråga: Har jag gått över ån efter vatten? Jag har förgäves eftersökt historien om Husqvarnas Novoletter. Anledningen till och hur/varför dom levererade till externa cykel och mopedfabrikanter med deras s.k. dekaltrimmning, egna dekaler/emblem som följd, ex. Gripen, Frej, Trofè, Örnen flyer, Union, Elmo etc. Intresset från dom externa cykel- och mopedabrikanterna kan vara lätt att förstå.

Men hur gick tankarna egentligen på Husqvarna? Var tanken endast att öka avsättningen på dom egna ingående komponenterna (ramar, motorer m.m. od? Jag har förgäves sökt den industrihistoriska anledningen, bl.a. genom Husqvarna Industrimusèum (D-E Westerdahl), men faktumet är att Monarkkoncernen genom övertagandet erhöll och sedermera destruerade arkivmaterialet. (Jim har tidigare delgetts historien.) Så nu undrar jag, finns det någon där ute som ”sitter” på kunskapen/historien, eller t.o.m. någon som var med på den tiden?

Jag råkar själv förutom att vara ”Novolettenörd” även vara intresserad av industrihistoria i närtid, i det här fallet 1950-talet. Min frågeställning kanske kan tyckas vara mera filosofisk än teknisk, ja tar mig ändå friheten att ändå våga ställa den!

Per-Johan Korsbäck (P-JK)

 

Svar: Industrihistoria är intressant. Det är så mycket som håller på att falla i glömska av vad vi har åstadkommit under så många år. Många ingenjörer och arbetare har slitit hårt och tagit fram så mycket bra saker som har gjort livet lättare för så många. Bara att i början på 50-talet kunna sätta sig på en splitter ny Novolette och hyfsat snabbt ta sig till jobb och vänner utan att behöva trampa måste varit rätt fantastiskt.

Ett litet bidrag till Husqvarna Novolette är Novolette på nätet där kan läsa om vilket förändringar som gjordes under Novolettens livstid.

Jag hoppas någon kan höra av sig och svara på Per-Johans frågor. Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Historien om Husqvarna Novolette
Rulla till toppen