Min Crescent Compact läcker bensin

Fråga: Jag har en Crecsent Compact, 74:a, treväxlad. Mitt problem är att det rinner bensin under motorn när jag öppnar bensinkranen. Jag har ultraljudstvättat förgasaren och även köpt ny flottör, men det rinner fortfarande bensin undertill.

När jag stänger bensinkranen så kan jag starta mopeden men sedan när jag öppnar kranen igen så dör den då den får för mycket soppa? Sitter bara originaldelar på den, alltså inte trimmad. Är enda lösningen att köpa en helt ny Bingförgasare?

Tacksam för hjälp!

Göran

 

Svar: Ultraljudstvättning ger ofta en falsk känsla av att allt nu är kliniskt rent. Tyvärr är det inte alltid så. Jag har en ultraljudstvätt och har laborerat rätt mycket med olika vätskor, temperaturer och rengöringsobjekt. Ibland blir det rent – ibland inte.

I ditt fall så verkar det vara flottören som inte gör sitt jobb – alltså stänger av bränsletillförseln när flottörhusnivån blivit den rätta. Då flödar förgasaren över. Börja med att skaka på flottören och lyssna om det skvalpar i den. Det finns tyvärr nytillverkade flottörer som läcker från fabrik. Har det kommit in bensin sjunker den likt en läckande båt och då stänger den inte flödet. Är det en plastflottör så köper man en ny.

Är det en mässingsflottör kan man ofta jaga ut bensinen genom att vända läckan nedåt och samtidigt värma flottören med en hårtork eller trasa doppad i varmvatten. Upprepa tills det inte kommer mer bensin. Löd sedan skadan med en lödpenna efter noggrann rengöring runt läckan.

Men det kan flöda av andra orsaker. Ofta är det smuts på det säte i flottörlocket som flottörnålens spets ska täta mot. Här kan tryckluft hjälpa, men ibland får man peta försiktigt med en mjuk metalltråd (koppar eller mässing) för att det ska bli rent. Flödandet kan även bero på slitage på dessa ytor och då kan man testa med att doppa nålspetsen i Autosol eller fin ventilslippasta och sedan slipa in den mot sättet i locket genom att vrida nålen fram och tillbaka.

Kolla även att styrhålet för nålen i flottörhusets botten är rent från smuts och rost. Här kan man behöva ta en liten borr mellan fingrarna och gräva rent i hålet med. Att köpa en helt ny förgasare känns onödigt. Hittar du en ny Bing originalförgasare så kan det bli dyrt, och väljer du en kopia tillverkad i ett låglöneland kan det uppstå andra problem.

Jim Lundberg

Min Crescent Compact läcker bensin
Ultraljudstvättar kan rengöra effektivt och på djupet – men är inga mirakelmaskiner. Väldigt ofta får man ta till andra grepp som att peta med trådar, blåsa med tryckluft eller fräta med syror (Kalkosan) för att få rent i förgasaren.
Min Crescent Compact läcker bensin
Om nålen och dess säte i locket är slitna kan man slipa in dem med en klick Autosol. Man vrider för hand och fram och tillbaka – inga borrmaskiner här. Helst ska man först spetsa till nålen innan inslipningen. Detta kan även behöva göras om delarna kommer från olika förgasare eller att den ena delen är ny.
Min Crescent Compact läcker bensin
I botten på flottörhuset finns ett styrhål för flottörnålen och detta hål är ofta fullt med smuts och rost – eller till och med avrostade nålar om det stått vatten i förgasaren en längre tid.
Rulla till toppen