Trött på att trampa Svalan Svalette

Fråga: Hej, har en Svalan Svalette med Zündapp KM 50-motor. Motorn saknar helt ork och vill dö om man inte har full gas. Provat utan pysventil inkopplad. Satt dit en ny sotningsats och provat en annan förgasare med ställbart munstycke utan större framgång.

Brytarna står på 0,35-0,4 och ca 2,5 mm förtändning, nya brytare Ganska svårstartad kall Är en del typ av olja i kopplingskåpan. Kan det vara så att vevhuskomp går ut igenom en läckande packbox?

Tacksam för svar, tack för två grymma böcker (Stora Tvåtaktsboken del 1 samt 2)

Mvh

Albin, en som är trött på att trampa

 

Svar: Om du har satt dit en ny sotningssats så har du ju tagit av cylindern och då skulle du sett om någon kolvring varit av – något som kan leda till de symtom din motor har.

Men jag tror mer på det som du själv är inne på – att motorn tappat vevhuskompression vilket också ger de symtom du beskrivit. Zündapp KM 50 har bara två packboxar – en innanför svänghjulet och en innanför den utvändiga kopplingen/remskivan/kedjedrevet. Troligtvis är det där felet sitter då det dessutom är olja innanför kopplingskåpan (tvåtaktsolja eftersom motorn är smord invändigt av oljeblandad bensin).

Kul att du haft nytta av böckerna!

Jim Lundberg

Trött på att trampa Svalan Svalette
Packboxar kan ofta demonteras utan att man behöver dela på motorn. Man drar i några plåtskruvar genom sidan på packboxen och drar ur den med en hovtång. Hålen för skruvarna gör man med en syl och om plåtstommen i packboxen är för tjock för sylen så borrar man lite först. Borrar man helt igenom får man dels var rädd om lagret innanför, dels sanera kliniskt rent från borrspån som kan låsa kulorna i lagret och ställa till med elände inne i motorn.
Rulla till toppen