Mer kraft i Monark Monarped med ILO FP 50-motor

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarped från 1953 med en ILO FP 50-motor på. Läste ett tidigare inlägg om att få mera kraft i motorn genom att ha avgassystemet från 1954. Om jag har detta monterat, finns det något mera att göra?

Mattias

 

Svar: Vi får ofta frågor av typen ”Min moppe är för svag”, ”Min moppe orkar inget i uppförsbackar” eller ”Min moppe går för sakta”. Då faller det alltid tillbaka på frågan – är det fel på mopeden eller har ägaren för höga krav?

För att avgöra vilket måste man exempelvis redovisa toppfarten på plan mark. Min egen Monarped från 1953 gör 36 km/t på plan mark med 100 kilo förare i sadeln. Hade jag vägt lika lite som jag gjorde som 15-åring (ca 65 kilo) så hade den säkert nuddat 40 km/t-strecket.

Alla mopeder som är fullt friska ska göra minst 30 km/t på plan mark. I praktiken brukar 35 km/t (eller lite mer) vara vanligast. Detta oavsett om det är en 0,8 hk-moped (till och med årsmodell 1960) eller en 1,0 hk moped (årsmodell 1961 och framåt). Min Crescent E-Type gör 37 km/t och kan tidvis nå drygt 40 km/t vid gynnsam luftfuktighet och temperatur.

Om din Monarped gör ca 35 km/t på plan mark och tar dig upp för hyfsat branta backar utan hjälp från pedalerna så går den – som en Monarped. Vill du åka snabbare får du förvandla den till en oregistrerad motorcykel genom att trimma motorn.

Jim Lundberg

Mer kraft i Monark Monarped med ILO FP 50-motor
Dagens (5 maj 2020) provtur med E-Typen renderade i 36 km/t vid drygt 5000 varv/min.
Rulla till toppen