Mer kraft i Monark Monarped med ILO FP 50

Mer kraft i Monark Monarped med ILO FP 50

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarped från 1953 med en ILO FP 50-motor på. Läste ett tidigare inlägg om att få mera kraft i motorn genom att ha avgassystemet från 1954. Om jag har detta monterat, finns det något mera att göra?

Mattias

 

Svar: Vi får ofta frågor av typen "Min moppe är för svag", "Min moppe orkar inget i uppförsbackar" eller "Min moppe går för sakta". Då faller det alltid tillbaka på frågan – är det fel på mopeden eller har ägaren för höga krav?

För att avgöra vilket måste man exempelvis redovisa toppfarten på plan mark. Min egen Monarped från 1953 gör 36 km/t på plan mark med 100 kilo förare i sadeln. Hade jag vägt lika lite som jag gjorde som 15-åring (ca 65 kilo) så hade den säkert nuddat 40 km/t-strecket.

Alla mopeder som är fullt friska ska göra minst 30 km/t på plan mark. I praktiken brukar 35 km/t (eller lite mer) vara vanligast. Detta oavsett om det är en 0,8 hk-moped (till och med årsmodell 1960) eller en 1,0 hk moped (årsmodell 1961 och framåt). Min Crescent E-Type gör 37 km/t och kan tidvis nå drygt 40 km/t vid gynnsam luftfuktighet och temperatur.

Om din Monarped gör ca 35 km/t på plan mark och tar dig upp för hyfsat branta backar utan hjälp från pedalerna så går den – som en Monarped. Vill du åka snabbare får du förvandla den till en oregistrerad motorcykel genom att trimma motorn.

Jim Lundberg

Dagens (5 maj 2020) provtur med E-Typen renderade i 36 km/t vid drygt 5000 varv/min.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842