Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Fråga: Temperaturmätaren på min Saab Sport har fastnat på högsta läget och går inte ner ens när tändningen är frånslagen. Vad kan ha hänt med mätaren?
Reine
Svar: Till skillnad från Saab 95 och Saab 96 som vid den här tiden hade en traditionell sprittermometer, var Saab Sport utrustad med en elektrisk temperaturmätare.
Mätaren matas med spänning och jordas genom temperaturgivaren. Om motståndet är noll går mätaren i topp, precis som din mätare. Möjligen har du en felaktig temperaturgivare eller tjuvström på något ställe i elsystemet.
Koppla bort batteriet. Om visaren i mätaren sjunker tillbaka ligger felet i bilens elsystem, om inte är det fel på själva mätaren – kanske så enkelt som att visaren har fastnat. Om visaren sjönk tillbaka kan koppla in batteriet igen och koppla bort temperaturgivaren. Är givaren defekt ska visaren sjunka tillbaka, om inte har du tjuvström eller jordfel någonstans i bilen, gissningsvis i stammen under instrumentpanelen eller möjligen där kabelstammen gå genom torpedväggen.
Lycka till
Robert Gustavsson
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.