Wobblande flakmoped

Håkans hembyggda flakmoped med Victoria M51-motor och mopeden bakom har en bensintank från en Monarped!

Wobblande flakmoped

Publicerad

Fråga: Hej Jim och alla Classicmotor-läsare! Fick i ett infall för mig att bygga en kopia av Crescents lastmoped 1197! Av det jag hade snappat upp om modellen innan och innan vad jag läst om den i andra sammanhang så hade jag förstått att detta var ett fordon som krävde en förare med balanssinne! Ändå kunde jag aldrig tro att den skulle bli så vinglig som den blev!

Har till viss del lärt mig att behärska den rakt fram men vardagliga manövrar som titta åt vänster eller se sig över axeln resulterar i ett nästan ohävbart wobbel! Något tips om hur man kan göra den mer användarvänlig?

Håkan Eriksson

 

Svar: Jag har aldrig kört denna typ av midjestyrd flakmoped, men blotta åsynen av en 1197 ger en intrycket av att den ska vika ihop sig så fort man svänger.

Jag skulle montera en styrdämpare från en motorcykel (ser ut som en gasdämpare/gasfjäder till bakluckan på en bil). Dämparen sitter då fast i ramen samt i "framgaffeln" och motverkar hastiga rörelser mellan dessa. Strydämpare finns dessutom som justerbara (rekommenderas) så man kan ställa dämpningen efter fordon och körstil. Man justerar dämparen så att wobblet upphör. Justerar man dämpningen för hårt blir styrningen trög och långsam.

Jim Lundberg

Originalet 1197 från Nymans (1957 - 1958). Denna har fläktkyld sachsmotor med två växlar. Någon som har kört en dylik skapelse?

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842