Wobblande flakmoped

Fråga: Hej Jim och alla Classicmotor-läsare! Fick i ett infall för mig att bygga en kopia av Crescents lastmoped 1197! Av det jag hade snappat upp om modellen innan och innan vad jag läst om den i andra sammanhang så hade jag förstått att detta var ett fordon som krävde en förare med balanssinne! Ändå kunde jag aldrig tro att den skulle bli så vinglig som den blev!

Har till viss del lärt mig att behärska den rakt fram men vardagliga manövrar som titta åt vänster eller se sig över axeln resulterar i ett nästan ohävbart wobbel! Något tips om hur man kan göra den mer användarvänlig?

Håkan Eriksson

 

Svar: Jag har aldrig kört denna typ av midjestyrd flakmoped, men blotta åsynen av en 1197 ger en intrycket av att den ska vika ihop sig så fort man svänger.

Jag skulle montera en styrdämpare från en motorcykel (ser ut som en gasdämpare/gasfjäder till bakluckan på en bil). Dämparen sitter då fast i ramen samt i ”framgaffeln” och motverkar hastiga rörelser mellan dessa. Strydämpare finns dessutom som justerbara (rekommenderas) så man kan ställa dämpningen efter fordon och körstil. Man justerar dämparen så att wobblet upphör. Justerar man dämpningen för hårt blir styrningen trög och långsam.

Jim Lundberg

Wobblande flakmoped
Originalet 1197 från Nymans (1957 – 1958). Denna har fläktkyld sachsmotor med två växlar. Någon som har kört en dylik skapelse?
Rulla till toppen