Kedja till Rex Roadmaster

Ur Rex reservdelskatalog. Kedjan till Rex Roadmaster ska ha måtten 1/2" x 0,205". Den undre kedjan (1/2" x 3/16") är till den lilla Rex Midget.

Kedja till Rex Roadmaster

Publicerad

Fråga: Ska köpa ny kedja till en Rex Roadmaster. Vad har den kedjan för beteckning och hur lång ska den vara?

Niklas

 

Svar: Enligt Rex reservdelslista ska Roadmastern ha en kedja med måtten 1/2" x 0,205" (12,7 x 5,2 mm) och jag har för mig att vår läsare Anders Österberg har hittat en leverantör för dessa. Annars bör en kedja med måtten 1/2" x 5/16" fungera även om den är lite för bred och kan vandra lite i sidled under drift vilket inte gör något så länge den inte tar i någon ramdel eller skärmstag. Denna kedja är standard idag och har beteckningen 428 hos moped- och Mc-handlare.

Tyvärr så har jag inte någon uppgift på antal rullar till Roadmasterns kedja, men du kan testa med att lägga på en mopedkedja och räkna dess rullar, eller ta ett måttband och dra detta runt dreven som en "kedja". Dela längden med talet 12,7 så får du fram ett ungefärligt antal rullar. Kedjor finns inte i så många olika längder så man får ändå kapa dem till rätt längd – huvudsaken är ju att de inte är för korta.

Även rulldiametern ska stämma. En mopedkedja, exempelvis 1/2" x 3/16, har en rulldiameter på 7,75 mm medan en mc-kedja med måtten 1/2" x 5/16" har en rulldiameter på 8,51 mm. En kedja med för små rullar kan fungera hjälpligt medan en kedja med för stora rullar inte går ner i drevens kuggluckor. Det finns en kedja med beteckningen 428S som har 8,51 mm-rullar och är smal (1/4" = 6,35 mm), men den verkar vara svår att hitta. Mer om kedjor finns här

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842