Vad hette lättviktaren?

Sachs 74 kubiksmotor. Effekten är tyvärr okänd, men bör ligga runt två hästkrafter.

Vad hette lättviktaren?

Publicerad

Fråga: Hej! Willy är namnet. För många år sedan hade jag och en annan ung man en lättviktare som var så "slut" att den aldrig startade. Nästan ingen kompression alls, vi sprang och sprang! Någon enstaka gång small det till, tydligen försökte den gå igång. Men vi var totalt oerfarna, visste inget om motorer.

En annan man hade visst använt motorn till att "motorisera" en eka, men sedan satt tillbaka den i ramen. Vi kunde inte se vilken ram det var, inget läsligt namn fanns på tanken. Cylinder och topp var i ett stycke, och någon "expert" sade att det vara en 80-kubikare. Hur stark kan den ha varit, och NÄR började man med 98 cc? Sådana hade jag ett par Monark-exemplar av. Kan tillägga att jag aldrig i mitt liv sett någon Monark 98 cc, vars tank INTE hade bucklor. Var det inte så att man hade aluminiumtank?

Willy Nilsson

 

Svar: Det fanns en del olika motorer förr, men jag undrar om du inte menar Sachs 74 kubiksmotor, som kan "avrundas" till 80 cc. Den har cylinder och topplock gjutet i ett stycke. Lättviktsmotorcyklarna slog igenom på 1930-talet och var dåtidens moped då den var skatte- körkort- och försäkringsbefriad. Enligt 1931 år lagbok står det att dessa fordon är velocipeder (trampcyklar) som försetts med en motor och att maxvikten för hela ekipaget, minus förare var 45 kilo – varav motorn fick väga 20 kilo.

Tyvärr så inträffade det en hel del olyckor med dessa fordon och reglerna stramades åt mer och mer. Dödsstöten kom 1939 då krav på körkort infördes. Då kunde man lika bra köpa en riktig motorcykel om man ändå måste skaffa ett körkort.

När det gäller bensintankarna på Monarks lättviktsmotorcyklar så vet jag inte vilket material de är gjorda av. Jag har för mig att de har ståltankar med färg, krom eller nickel som ytbehandling, men är långt ifrån säker. Även en ståltank kan lätt få bucklor om plåten är tunn.

Någon som vet mer om tvåhjulingen som Willy nämner? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Monark lättviktsmotorcykel med lackerad tank. Men vad var tanken gjord av?

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842