Rätt olja i PV 444

Rätt olja i PV 444

Publicerad

Fråga: Hej! Jag läser ett svar angående olja API GL 1 - 5 om gulmetaller. Jag har en Volvo PV 444 från 1954. Är det något som berör växellådan och bakaxeln i min bil? Bör jag ha olja med GL 1?

Mvh B-G

 

Svar: Så kallade hypoidoljor som är av klass GL4 och GL 5 innehåller starka additiv som kan angripa gulmetaller (innehåller koppar) som brons, mässing med flera. Men dessa additiv har en uppgift – och det är i bakaxlar av hypoidtyp som sitter på nästan alla bakhjulsdrivna bilar. Additiven bygger upp en glashård oxidhinna på alla stålytor vilken radikalt minskar friktion och slitage.

En hypoidväxel är en vinkelväxel där axlarna inte ligger på samma höjd. Tanken med detta är att sänka kardanen för att minska bilens tyngdpunkt och minska kardantunnelns höjd inne i bilen.

Men i en hypoidväxel så sker det en glidning mellan kuggarna i dreven till skillnad mot vanliga kuggväxlar där kuggarna rullar i och ur varann utan någon större glidning. I en bakaxel med hypoidväxel, som i din PV, måste man använda en hypoidolja – annars kommer pinjong och kronhjul att slitas ut i förtid. Eftersom framhjulsdrivna bilar numera är i majoritet (dessa har inte hypoidslutväxlar) så är utbudet på hypoidoljor inte lika stort idag.

Sist jag bytte olja i en bakaxel köpte jag oljan på dåvarande Statoil. Det var en GL5-olja, men ingenstans på flaskan stod det något om "hypoid". Jag ringde till Statoil och fick då svaret att den fungerar utmärkt i en hypoidväxel.

När det gäller växellådan ska man inte hälla i en hypoidolja då synkringar och bussningar kan vara gjorda av brons.

Sammanfattning:

Hypoidbakaxel: Aldrig en GL1-olja

Växellåda (manuell): Aldrig en hypoidolja (vilken finns bland klasserna GL4 & GL5)

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt ekerlängd till paketcykel med frambroms

2 kommentarer

Jim Lundberg: Lycka till - det där fixar du!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842