Husqvarna Novolette som inte vill starta trots gnista och soppa

Husqvarna Novolette som inte vill starta trots gnista och soppa

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har införskaffat en Husqvarna Novolette. Tror det är sista årsmodellen. Husqvarnamotor och Bosch tändsystem. Problemet är att den inte startar. Tycker att det är bra gnista, soppa kommer fram, tändningen står rätt. Vad ska jag göra mer?

P-A

 

Svar: För att veta i vilket riktning man ska söka felet så börjar man med att göra ett rejält startförsök. Sedan tar man direkt ur tändstiftet och undersöker detta. Är stiftet blött så är gnistan förmodligen för dålig (=elfel) och är stiftet torrt så kommer det inte fram någon bensin (=bränslefel).

Svag gnista kan bero på fel brytaravstånd, dålig kondensator eller dålig tändspole. Tänk på att det krävs högre tändspänning för att få en gnista på tändstiftet när stiftet sitter monterat än när det ligger löst utanför. Detta beror på att kompressionstrycket gör det svårare för gnistan att hoppa mellan stiftets elektroder.

Om gnistan ska klara av att hoppa de 0,5 mm som det är mellan stiftets elektroder måste den klara av att hoppa tio gånger så långt ute i fria luften – alltså ca 5 mm. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3 – 5 mm (beroende på stiftets konstruktion) och med detta som "tändningsprovare" ska det uppstå en gnista utanför motorn. Gör det inte det så finns det stor risk att det inte blir någon gnista på det ordinarie stiftet när detta sitter i motorn. Om det inte kommer fram bensin (torrt stift) kan det bero bero på tjuvluft – exempelvis läckande packboxar i vevhuset.

Dålig kompression ger också en svårstartad motor. Detta kan bero på läckande topplockspackning, otät pysventil eller defekta kolvringar. Om du har en kompressionsmätare ska den visa ett kompressionstryck på någonstans 4 – 6 kilo (Bar) om allt är okej.

Jim Lundberg

Ett tändstift med avklippt sidoelektrod är en portabel "tändspoleprovare" som ger ett gnistgap på 3 - 5 mm beroende på konstruktion.

Om gnistan inte orkar hoppa på detta stift är risken stor att den inte orkar hoppa de 0,5 mm som gäller på det ordinarie tändstiftet på grund av kompressionstrycket.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842