Min Monark Monarped går bara i tio minuter

Äldre Monarpeder har en Bingförgasare med ett inbyggt filter i nippeln till bensinslangen. Detta täpps till väldigt fort om tanken är förorenad.

Min Monark Monarped går bara i tio minuter

Publicerad

Fråga: Min Monark Monarped krånglar lite igen… Den funkar en stund sen sätts den typ igen. tog bort förgasaren gjorde rent och då funkade den 10 minuter. Sen samma igen. Är det ny förgasare som gäller?

Mattias

 

Svar: Det är troligtvis inte förgasarens fel att den blir igentäppt. Om motorstörningarna beror på igensatt förgasare så är det förmodligen dags för en tankrengöring. Ta bort tanken och häll i en näve vasst grus tillsammans med någon deciliter lacknafta. Skaka och skölj tills det slutar komma smuts.

Montera ändå ett bränslefilter på bensinslangen då det kan lossna mer smuts och rost som kan ställa till det. Kolla även att ventilationshålet i tanklocket inte är igensatt. Då uppstår det snart ett undertryck i tanken och då slutar snart bensinen att rinna. Nu framgår det inte vad det är för en Monarped, men de första modellerna med ILO FP 50-motor har ett litet bränslefilter inne i anslutningsnippeln för bensinslangen.

Men det kan även vara tändspolen som är slut. Första symtomen på en dålig tändspole är att den kan fungera så länge den är hyfsat sval. Men när den, och motorn, värms upp så kan gnistan försvinna och under den tid det tar att rengöra förgasaren hinner spolen kallna så mycket att motorn går att köra en stund igen.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842