Vad har sliden för funktion i Royal Enfields förgasare?

Fråga: Hej! Har renoverat en Royal Enfield 350G från 1951 och blir inte klok på vad sliden 10 har för funktion i förgasaren reglaget som sitter på styret är det samma som hög- och lågtändning men sitter på höger sida.

Trodde först att det var en choke men jag funderar på att det kan vara tomgången. Kan ni hjälpa mig med detta för nu är den svår att få igång. Den bok jag tittar i är en reservdelsbok från 1952 på min MC

Hoppas ni kan lösa detta

Tomas Bandh

 

Svar: Det är faktiskt choken som det handlar om. Amals choke består av en slid som löper inne i trotteln och som går att höja och sänka från det reglage du nämner på styret. Även vissa Bingförgasare har denna lösning. Denna slid täcker långt ifrån hela hålet till skillnad mot många andra förgasare där ett spjäll i princip stänger till helt.

Tomgången ställer man med en stoppskruv som bestämmer hur långt ner trotteln ska stå när man släppt gashandtaget. Det finns även en luftskruv på sidan av förgasaren. Denna arbetar från tomgång upp till cirka 1/8-dels gaspådrag. Grundinställningen för luftskruven är att man drar in den i botten och sedan backar man 1,5 varv. Finjustering gör man på tomgången då vrider man luftskruven ut eller in tills tomgångsvarvtalet blir så högt som möjligt. Om nu tomgången blir för hög så sänker man den med tomgångsskruven.

Varför din motor är svårstartad är svårt att säga, men om den inte går igång efter ett antal startförsök skruvar du ur tändstiftet och kollar på detta. Är det blött så är gnistan troligtvis klen och är det torrt så kommer det inte fram något bränsle. Först då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Jim Lundberg

Vad har sliden för funktion i Royal Enfields förgasare?
När motorn är varmkörd behövs ingen choke och då drar man upp chokesliden med ett reglage på styret. Det som nu syns i mitten av förgasarhålet är trottelnålen.
Rulla till toppen