Vad har sliden för funktion i Royal Enfields förgasare?

Vid kallstart släpper man ner chokesliden, C, som bromsar luftflödet in i förgasaren så att undertrycket ökar vid nålmunstycket. Summan blir att det bränsleblandningen blir rikare (mer bränsle) vilket många motorer behöver vid kallstart.

Vad har sliden för funktion i Royal Enfields förgasare?

Publicerad

Fråga: Hej! Har renoverat en Royal Enfield 350G från 1951 och blir inte klok på vad sliden 10 har för funktion i förgasaren reglaget som sitter på styret är det samma som hög- och lågtändning men sitter på höger sida.

Trodde först att det var en choke men jag funderar på att det kan vara tomgången. Kan ni hjälpa mig med detta för nu är den svår att få igång. Den bok jag tittar i är en reservdelsbok från 1952 på min MC

Hoppas ni kan lösa detta

Tomas Bandh

 

Svar: Det är faktiskt choken som det handlar om. Amals choke består av en slid som löper inne i trotteln och som går att höja och sänka från det reglage du nämner på styret. Även vissa Bingförgasare har denna lösning. Denna slid täcker långt ifrån hela hålet till skillnad mot många andra förgasare där ett spjäll i princip stänger till helt.

Tomgången ställer man med en stoppskruv som bestämmer hur långt ner trotteln ska stå när man släppt gashandtaget. Det finns även en luftskruv på sidan av förgasaren. Denna arbetar från tomgång upp till cirka 1/8-dels gaspådrag. Grundinställningen för luftskruven är att man drar in den i botten och sedan backar man 1,5 varv. Finjustering gör man på tomgången då vrider man luftskruven ut eller in tills tomgångsvarvtalet blir så högt som möjligt. Om nu tomgången blir för hög så sänker man den med tomgångsskruven.

Varför din motor är svårstartad är svårt att säga, men om den inte går igång efter ett antal startförsök skruvar du ur tändstiftet och kollar på detta. Är det blött så är gnistan troligtvis klen och är det torrt så kommer det inte fram något bränsle. Först då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Jim Lundberg

När motorn är varmkörd behövs ingen choke och då drar man upp chokesliden med ett reglage på styret. Det som nu syns i mitten av förgasarhålet är trottelnålen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842