Förgasarproblem på Compact med Flintamotor

Förgasarproblem på Compact med Flintamotor

Publicerad

Fråga: Hej frugan fick tillbaka sin moped som stått hos svärfar i 16 år. Det är en Crescent Compact med Flintamotor, tvåväxlad fot med kick. Jag har bytt cylinder och packningar kolv och kolvringar. Nu är mitt problem att jag får den att starta men jag kan inte ställa in förgasaren i nåt bra läge. Antingen har jag fin tomgång men då dör den om man gasar annars så får jag gasa upp den när jag kickar men då har jag ingen tomgång. Otroligt frustrerande.

Jonas

 

Svar: Nu vet jag inte vad det sitter för typ av förgasare på din Compact, men de första Compacterna med Flintamotor brukar ha förgasare som saknar trottelnål (Encarwi eller Bing) och dessa verkar vara extra känsliga för föroreningar så jag skulle rekommendera en ordentlig förgasarrengöring med avslutande renblåsning med tryckluft.

Om en moped stått orörd i 16 år så kan det bildas allt möjligt klägg som sätter igen kanaler och munstycken i förgasaren. Om mopeden fungerade när den ställdes undan så ska den ju fungera nu med. Ibland kan packboxarna i vevhuset torka och spricka, men då får man ingen tomgång utan måste rusa motorn för att den inte ska stanna. Sätt gärna ett filter på bensinslangen då det kan komma mer skräp från tanken som bildats över tid.

Jim Lundberg

Så här kan det se ut i flottörhuset på en förgasare som förvarats i ett fuktigt uthus.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Stänga bensinkranen på Husqvarna mod 28

4 kommentarer

Ingvar Nilsson: Hej! Jag hade samma problem med min Mod 30 Sport från 1953. Jag tog ur bensinen och lossade ventilsätet som ju är ingängat i tanken. Då fick jag även ut den finmaskiga silen. Ja nål och nål - den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842