Crescent Trapper som stått ute i två år

Så här kan det se ut på insidan av en motor. Sachsmotorer och fukt är ingen bra kombination...

Crescent Trapper som stått ute i två år

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Crescent Trapper med Sachs 50/2. Den har stått ute i två år och nu när jag försöker få igång den vill den nästan igång men problemet är att det blir fullt med grå sörja i cylindern och på tändstiftet. Har bytt soppan innan jag försökte få igång den.

Det blir gnista på tändstiftet när den är rengjord men efter några försök att kicka är tändstiftet full av den grå sörjan… Vet du vad sörjan kan komma ifrån?

Med vänlig hälsning

Elias

 

Svar: Om en moped stått utomhus, och kanske utan tak, så har regn och luftfuktighet säkerligen hittat in i motorn. Det kan ha stått vatten nere i vevhuset och vatten + olja + smuts + lättmetall kan ge denna grå sörja. Sachsmotorerna är väldigt korrosionskänsliga då blocket innehåller magnesium och det är inte helt ovanligt att det har gått hål i block och kåpor på grund av fukt.

Jag skulle nog rekommendera att du lyfter av cylindern och kikar ner i vevhuset. Har det varit mycket vatten kan både ram- och vevlager vara skadade och då kommer det att låta "världskrig" om motorn när den väl startar. Skölj ur vevhuset med avfettning som inte bara rengör utan även tar hand om vatten.

Bytt även växellådsoljan (2 dl SAE 80) då det troligtvis har kommit in vatten där med. Om den nya oljan blir grå/beige så är det bara att byta oljan igen. Skölj ur tanken. Då är E85 väldigt bra om det finns vatten i tanken eftersom det tar upp vattnet – precis som den gamla K-spriten. Montera ett filter på bensinslangen då det kan komma allt möjligt skräp och rost när man börjar köra med mopeden.

Är det riktigt illa så tar du bort tanken och häller i avfettning och en näve vasst grus och skakar om den rejält. Skölj med hett vatten och torka med hårtork innan den skruvas tillbaka på mopeden. Bensinkranen ska vara borta under rengöringen – annars fylls den med att som lossnar ifrån tanken.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842