Orkeslös Monarped med NSU-motor

Orkeslös Monarped med NSU-motor

Publicerad

Fråga: Hej! Min Monark Monarped m/24 1956 med NSU-motor är oerhört svag och långsam. Minsta uppförslut kräver trampande. Jag har monterat ett ställbart munstycke och det hjälper upp maxfarten på plan mark till över 20 km/h, men den är precis lika orkeslös uppför. Var modellen sådan från början eller är det något som hänt? Jag väger 70 kg så jag tror inte det är vikten som spökar.

Jonas

 

Svar: Även en moped från 1956 ska gå i 30 km/t och lite mer på en bra dag. Fram till 1960 var högsta tillåtna motoreffekt 0,8 hk på mopeder. Jag har tre mopeder från 50-talet och de toppar mellan 30 till 36 km/t med 100+ kilo i sadeln.

Något är fel på din Monarped. Förutsatt att tändningen och förgasare är rätt inställda så låter det som att avgassystemet kan vara igensotat. Kolla även avgasporten i cylindern så att den inte är full med sot.

Tekniska data för Monark M24 med NSU-motorn:

Brytaravstånd                     0,3 – 0,4 mm

Förtändning:                      2,1 mm

Förgasare:                          Bing 1/18/12

Huvudmunstycke:              48

Nålinställning:                   2:a spåret uppifrån

Kolla även så att hjullagren snurrar lätt, att bromsarna inte ligger på samt att däcken är välpumpade. Med 0,8 hk måste allt rulla lätt.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842