Husqvarna 120cc som inte gillar full gas

Husqvarna 120cc som inte gillar full gas

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Husqvarna 120 cc 1951 års modell. Den går hur bra som helst, men om man försöker köra på fullgas så dör den efter ett tag. Då får man flöda förgasaren så går den igen. Kör man utan att gasa riktigt fullt så tuffar det på. Vad kan detta bero på?

Jan Remhaug

 

Svar: Det bör vara bränslebrist som är orsaken. Börja uppifrån. Lossa bensinslangen/röret från bensinkranen och öppna denna. Håll ett decilitermått under. Detta ska vara fyllt på mindre än en halv minut om allt är bra. Om inte finns det två scenarion – antingen rinner det fort i början för att sedan avta helt eller nästan helt. Då är det ventilationshålet i tanklocket som är igentäppt så att det blir ett undertryck i tanken. Eller så rinner det dåligt från början – då är stopp i kranen eller eventuellt filter inne i tanken.

Nästa grej att kolla är flottören. Om det sitter fel flottör, eller att dess nål sitter för högt, så kan flottören stänga för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. Ju lägre flottörhusnivå, desto svårare blir det för motorn att suga upp bränslet genom nålmunstycket.

Ett annat scenario är att tändstiftet blir överhettat om man håller full gas en längre stund. Men då brukar det uppstå förgasarsmällar på samma vis som när man får "loppa på stiftet". Botemedlet då är att montera ett "kallare" tändstift (lägre siffra på Bosch eller högre siffra på NGK).

Jim Lundberg

Om flödet är som det ska fyller man ett decilitermått på cirka en halv minut.

Ibland så upphör bensinen att rinna efter en liten stund och då brukare det vara ventilationshålet i tanklocket som är tilltäppt. Detta kan man även testa när man kör. Lossa lite på locket om motorn börjar sacka. Om det var locket som var orsaken kommer motorn att piggna till efter några sekunder.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rödqvarna som plötsligt inte vill starta

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej. Tändning och brytaravstånd måste alltid kollas/justeras om man haft bort tändplattan. Brytaravståndet (justeras alltid först) ska vara 0,30 - 0,45 mm och förtändningen ska vara 4,5 mm. Den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842