Kopplingsproblem på HMW 50 ZT

Kopplingsproblem på HMW 50 ZT

Publicerad

Fråga: Hej Jim, med stor hjälp av "Stora Tvåtaktsboken" har jag renoverat min HMW 50 ZT men fick problem med kopplingen. Lamellerna var helt slut (3 mm) och jag satte dit nya (8,5 mm). Din beskrivning var bra fast där stod inget om cemtrummuttern skulle skruvas in tills den bottnar, eller man skulle dra åt den delvis. (Kanske i så fall för att kompensera de tjockare korklamellerna?)

Först monterade jag muttern ganska löst och efter montering av allt och monterad i FRAM-ramen verkade allt att fungera med kopplingens dragläge som kändes rätt. Så demonterade jag igen och drog åt centrummuttern och monterade ihop den. Då är det plötsligt ett kompakt motstånd, kopplingsarmen går ej att rubba, ett motstånd som jag inte vågar att övervinna.

Alltså är frågan: ska centrummuttern dras i botten, eller ska den vara "lagom" åtdragen? Det står allt som är värt att veta i Stora Tvåtaktsboken utom just detta.

Lars-Ingvar Carlsson, Ljungby

 

Svar: Muttern i kopplingens centrum ska dras fast och sedan ska den låsas med en vikbricka. Citat ur texten: " Dra sedan fast muttern och lås den med vikbrickan (bild 38)". Muttern ska alltså dras åt helt. Jag tror att problemet med din koppling är att lamellkorkarna är för tjocka så att rörelsen inte räcker till för att kopplingen ska frikoppla.

Att gå från 3 mm tjocka korkar till 8,5 mm tjocka korkar innebär en ökning på nästan tre gånger. Troligtvis så bottnar kopplingsfjädrarna på grund av att lamellen är för tjock och då blir kopplingshandtaget stumt. Jag har tyvärr inga fabriksmått på hur tjock lamellens korkar ska vara, men jag tror att runt 6 mm vore lagom. Slipa ner korkarna mot ett slippapper på plant underlag och testa igen.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842