Compact som hackar till vid gaspådrag

Compact som hackar till vid gaspådrag

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Compact med en Sachs 50/3 KFS med 60cc, har dock ett litet problem med att ibland så tvekar den vid gaspådrag vilket den aldrig gjort förut och så "hackar" den ibland när man ligger på vissa varvtal som att den misständer vet inte vad det kan vara men misstänker något med tändningen?

Har prövat diverse grejer som att justera tändplattan, justera munstycke, köra utan luftfilter och bränslefilter på slangen, prövat med olika tändstift. Tänkte att innan jag byter massa grejer i onödan så frågar jag först.

Tack på förhand

Neo

 

Svar: Om det är snabba förlopp så brukar det vara tändningsrelaterat. Nu har du "justerat tändplattan" och om du med detta menar att du enbart vridit plattan med- eller motsols för att justera förtändningsläget så är brytarna inte rörda (?).

Det är så här: Om förtändningen står fel (inom rimliga gränser) så uppstår inga misständningar. Tänder det för tidigt kan motorn sparka tillbaka vid start och spika vid gaspådrag/belastning. Tänder det för sent blir motorn trött och onormalt varm. Men det uppstår inga misständningar.

Fast om brytarna står fel, eller är slitna och oxiderade, så kan det uppstå kortvariga fel som upplevs som ryck och hack i gången. Kolla hur brytarna är ställda (ska vara cirka 0,40 mm) och om de är i bra skick. Ge smörjfilten en (1) droppe olja – annars kan brytarens klack som ligger mot svänghjulsnavet slitas ner i förtid och då ändras (krymper) brytaravståndet rätt snabbt.

Kolla även med att byta tändstift – ibland är felet enklare än man tror. En annan orsak till ryckig gång kan vara att förgasaren ger för snålt med bränsle på något register. Från tomgång upp till cirka halv gas är det trottelnålen som styr bränsleblandningen och därifrån till fullgas är det huvudmunstycket som tar över. För att ge mer bränsle i förhållande till luft så höjer man trottelnålen och/eller monterar ett större munstycke (eller öppnar det ställbara litet).

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842