12 volt på Puch Dakota?

12 volt på Puch Dakota?

Publicerad

Fråga: Någon gång tidigare har jag sett att du konstruerat en spänningsregulator med ett antal dioder i serie. Var kan jag hitta den artikeln?

Vill ha ett 12 V DC system på min Dakota. Har skaffat 12 V ljusspolar ifrån USA men har ej provat dom ännu. Tänkte helvågslikrikta och jorda minussidan på likriktaren.

Den angivna effekten på min Bosch svänghjulsmagnet är 17 W. Samtidigt har jag sett andra fabrikat av svänghjul (ISKRA) som anger 45 W effekt Vad är skillnaden?

Ulf Rosen

 

Svar: Om du helvågslikriktar så måste du lyfta jordanslutningen på belysningspolen om den har en sådan. Annars blir det kortis i likriktarbryggan. Jag hade en artikel om en enkel spänningsregulator i nummer 9/2008 för växelströmssystem. I och med detta har den regulatorn två rader dioder med motsatt polriktning för att hålla ner spänningen åt bägge hållen. Den regulatorn finns även beskriven här på hemsidan

Ska man reglera likström så räcker det med ena raden dioder. Men den regulatorn är avsedd för 6-voltssytem. Har man ett 12-voltssytem så finns det ett mycket större utbud på färdiga regulatorer.

Jag har inte kikat närmare på aftermarket-systemen, men den högre uteffekten kommer förmodligen av att deras svänghjul har större och/eller starkare magneter. Om man kan få ut mer än 17 watt från ett svänghjul som har märkeffekten 17 watt vågar jag inte svara på. Det är möjligt att effektivare spolar kan "krama ur" mer effekt ur ett gammalt svänghjul.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842