Kondensator till ABG VAP 4 påhängsmotor

Kondensatorn i ABG-motorn hålls på plats med ett plåtsvep som sitter med en skruv. Det gör att man har lättare att få dit en kondensator från annat fordon.

Kondensator till ABG VAP 4 påhängsmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Har köpt en påhängsmotor, ABG VAP 4. Den startar, men går som en kratta (orkeslös). Förgasaren är rengjord men problemet kvarstår. Brytarna öppnar rätt. Gnistan ser ok ut, men hoppar runt. Jag skulle vilja prova med en ny kondensator men var kan jag hitta en sån? Min franska är obefintlig så jag förstår inte riktigt vad de menar med markeringarna. Streck motorhus/svänghjul beskriver det övre dödpunkt?

Thomas Henriksson

 

Svar: De flesta kondensatorer i tändsystem ligger på 0,18 – 0,25 µF (mikrofarad) och på ABG-motorn sitter kondensatorn fast med ett plåtsvep, låst av en skruv (översta bilden). Detta gör det lättare att montera en annan kondensator som kanske inte håller exakt samma mått som originalet. Ta en kondensator från exempelvis valfritt bilmärke och testa med denna. Huvudsaken är att kondensatorn får plats rent fysiskt samt att dess bägare har full kontakt med gods (jord).

I del 2 av Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för ABG VAP4-motorn och jag citerar ur avsnittet för motorns hopsättning: "ABG-motorn har ingen krysskil i svänghjulet och när tändningen ska justeras ställer man först kolven i förtändningsläget (2,5 – 2,7 mm för övre dödläget). Sedan trär man på svänghjulet löst på axeln och vrider detta i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. I detta läge knackar man fast hjulet på konan och drar fast svänghjulsmuttern. Drar runt motorn ett varv och kolla att det blev rätt".

Jim Lundberg

De flesta kondensatorerna i tändsystem håller nästan samma värde vilket brukar ligga mellan 0,18 - 0,25 µF. Värdet är dessutom inte kritiskt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842