Hur kan Husqvarna Parilla klara sig utan fläktkylning?

Så här bör kylluften passera inne i scootern där den stackars motorn sitter utan fläkt.

Hur kan Husqvarna Parilla klara sig utan fläktkylning?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en kusin som snart är 90 år som berättat om sin makes Husqvarna Parilla som de köpt i mitten på 50-talet, hon berättar hur trevligt de hade med den och hur mycket de körde.

Vad jag förstår var det en vanlig 120 cc Husqvarnamotor i den. Har försökt forskat lite och upptäckt att den ej var fläktkyld, stämmer det? Om den ej var fläktkyld, hur kunde motorn överleva instängd i karossen? Har sett på bilder att insugningsröret är förlängt, förmodligen för att det blev varmt åt förgasaren och skulle på detta vis förhindra förgasning. Kan det stämma?

Arne Persson

 

Svar: Nu var det länge sedan jag kikade närmare på en Parilla-scooter, men jag har för mig att ramtunneln leder fartvinden till motorn och att frontskölden agerar som en tratt/scoop. Sedan passerar kylluften ut genom gälarna i karossen. Då får ju motorn fin kylning – så länge man inte står i köer där det borde bli rejält varmt under sadeln…

Någon som vet mer?

Jim Lundberg

Reklam för Husqvarna Parilla från 1953.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rödqvarna som plötsligt inte vill starta

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej. Tändning och brytaravstånd måste alltid kollas/justeras om man haft bort tändplattan. Brytaravståndet (justeras alltid först) ska vara 0,30 - 0,45 mm och förtändningen ska vara 4,5 mm. Den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842