Pulver i motorcykeltanken som ställer problem

För att mekaniskt avlägna föroreningar i en tank häller man i en näve grus, varmt vatten och maskindiskmedel Sedan får man skaka om rejält.

Pulver i motorcykeltanken som ställer problem

Publicerad

Fråga: Jag har problem med min MC-tank invändigt som har rost/färgsläpp inte flagor, utan mer som ett pulver som dels fastnar i bränslefiltret men som också tar sig ända fram till förgasaren och ställer till stora problem.

Hur ska jag kunna göra rent tanken inuti och hur kan jag försegla ytan invändigt efter rengöring?

Göran Thorén

 

Svar: Börja med att rengöra tanken mekaniskt. Ta ur bensinkranen och plugga hålet. Häll i en näve vasst grus eller plåtskruvar tillsammans med några deciliter varmt vatten och en tesked maskindiskmedel. Lägg en plastpåse över hålet för tanklocket och skruva på locket med påsen som tätning. Maskindiskmedel kan missfärga eventuell lackering.

Skaka tanken ett antal minuter och i olika riktningar så gruset träffar alla ytor i tanken. Skölj ur tanken med varmt vatten. Upprepa behandlingen om det inte blev helt rent. Se till att torka ur tanken snabbt så det inte uppstår ny rost av kvarvarande vatten.

För att förhindra fortsatta problem kan man försegla tankens insida med någon form av tanktätning vilket är i form av en vätska. Hur man går tillväga där beror lite på fabrikatet på tanktätningen. Det finns lite olika varianter på förberedelser, men sedan är det samma förfarande: man häller i tanktätningen (som kan vara en- eller tvåkomponents) och sedan vrider man och vänder på tanken tills alla ytor är täckta med tanktätningen och häller ut överskottet. När tätningen har torkat/härdat är tanken klar att använda.

Googla följande produkter: Bill Hirch, Restom samt Kreem.

Jim Lundberg

Är man lite lat och har bra saker i skrotlådan kan man enkelt tillverka en motordriven tankrengöringsmaskin.

Tanktätningsmedel är en flytande vätska som man häller i tanken. När alla ytor är täckta häller man ut överskottet. Denna från Bill Hirch är av enkomponetstyp. Tänk på att ersätta bensinkranen med en plugg och att lägga plast under tanklocket så att dessa inte täpps till.

Här är en annan variant från Restom. Denna är av typen tvåkomponents och ska därför blandas med en härdare innan användning

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842