Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej.  Jag har problem med en Sachs 50/3 LS. Det är ny växelvajer men när jag vrider växelhandtaget till 3:an så är växelvajern lite för lång, sträckaren är utskruvad max sen får jag ingen rörelse på växelföraren (den tjocka modellen).

Jag har tagit isär växelföraren för att kolla de mjuka medbringarbrickorna, monterade ihop, monterade vajern enligt original. Har nya delar i växelhandtaget. När jag lägger in trean märkte jag att vajerhöljet var över 2 cm för kort, sträckaren vid växelhandtaget max utskruvat och höljet påverkade inte växelföraren alls. Drog åt den genomgående långa bulten på växelföraren enlingt instruktionsboken. Har du nåt bra tips?

Anders Rydvig

Svar: Hej Anders. Det första jag tänker på är att växlarna bör justeras ytterligare. Börja med att justera in tvåans växel. Treans växel är växelanorningens låt oss säga naturliga viloläge (framåt mot cylindern), vilken egentligen inte kräver en vajer för att finna sitt rätta läge. På bilden ovan är växelarmen i ettans växelläge.

Kontrollera även att du har rätt växelhandtag för mopedmodellen. Alla treväxlade magurahandtag är inte lika till utförandet gällande växellägen.

När det gäller vajerlängden kan den alltid kortas efter korrekt växeljustering om det skulle visa sig var ett tillverkningsfel.

Ur handbok

Vill du ha en steg för steg-instruktion gällande växelinställning på Sachs 50/3 LS så finns det en här

Mvh Josefine Andersson

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

10 kommentarer

Andercz: Det är skillnad på "Silicon" och "Silicon". Jag har haften total infarkt med Permatex, där jag plötsligt lade en rökridå bakom mig, mycket effektivt.. En läckande bensinkran hade...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842