Okej att byta chassiplåt?

Okej att byta chassiplåt?

Publicerad

Fråga: Utifrån mitt senaste objekt, en Renault 4CV 1961, har jag två frågor. 1: Om en chassinummerplåt (eller tillverkningsnummerplåt) är skadad såpass att man vill ersätta med en kopia (identisk) vad säger "besiktningen" om det? 2: Instrumentbrädan på bilen är ursprungligen lackerad med en färg (i en grå kulör) som har en viss "knottrig" struktur. Den är övermålad med "vanlig" slät lack. Finns det lacker med struktur idag, alltså inte "frostlack"/krymplack?

Andreas

Svar: Jag kollade med Per-Anders Blommefors, besiktningstekniker på Bilprovningen och han svarade så här på din första fråga:

Om bilens identitet är helt säkerställd ser vi (Bilprovningen) inget problem med att "byta" till en ny tillverkarskylt. Problem kan kanske uppstå om någon efterkommande ägare, eller vid framtida besiktningar, upptäcker att skylten är utbytt och kanske då ifrågasätter identiteten. Då är det viktigt man som fordonsägare kan säkerställa bilens identitet genom att exempelvis att man sparar den gamla skylten, fotograferar och dokumenterar bytet. I sådana fall rekommenderar, till och med förordar, jag att ägaren även låter stansa in chassinumret i chassi/ram vid bytet. När detta är gjort inställer han fordonet för en registreringsbesiktning (för så kallad åsatt chassinummer), och tar med sig dokumentation (gamla skylten, foto etc) som styrker identiteten. Då fastställs identiteten med textkod och dess placering i vägtrafikregistret.

När det gäller din andra fråga har jag inte koll på strukturerade lacker utöver frost/krymplack. Jag föreslår att du kollar det med en lackeringsfirma. Läsare som har koll på knottriga färger – lämna en kommentar i rutan nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842