Hur kollar man kondensatorn i en Yamaha 125

Hur kollar man kondensatorn i en Yamaha 125

Publicerad

Fråga: Hur kollar man en kondensator i en tändplatta till Yamaha 125?

Jan Haglund

 

Svar: Först kopplar man bort alla kablar från kondensatorn. Sedan laddar man upp den genom att kortvarigt (en sekund räcker) ansluta ett batteri på 6 eller 12 volt. Ena batteripolen till jord (tändplattan) och den andra polen till kondensatorn. Polariteten (hur man vänder plus och minus) spelar ingen roll.

Vänta någon minut och mät om kondensatorn har någon spänning kvar. Tyvärr så är digitala instrument ganska värdelösa till denna typ av test då de ofta inte hinner visa något vettigt förrän den lilla "mängd" ström som "ryms" i en kondensator är slut. Ett instrument med visare är att rekommendera då man frå en mer analog syn på strömmen (litet eller stort rycvk i visaren.

Man kan även kortsluta kondensatorn efter uppladdningen med en kniv eller skruvmejsel. Om kondensatorn är kry ska det uppstå en liten gnista vid urladdningen, men då krävs det att det är tyst och mörkt runtomkring så man hör och ser den lilla gnistan.

Ska man vara riktigt noga bör även kondensatorn värmas till cirka 70 grader innan testet då värmen kan avslöja en defekt kondensator som faktisk kan fungera när den är kall. Om kondensatorn måste bytas så brukar det fungera med vilken kondensator som helst från bil, Mc eller moped. De flesta kondensatorer i tändsystem håller en kapacitans på 0,18 µF (Mikro Farad).

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842