Victoria som tappat gnistan

En pappersbit mellan brytarna och ett batteri är det som behövs för ett enkelt tändningsprov.

Victoria som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Har problem med en Victoria M50 som inte ger gnista överhuvudtaget. Jag har bytt allt och undrar vad som kan vara fel.

Sven-Olov Eriksson

 

Svar: Gör ett enkelt snabbtest. Sätt en liten pappersbit mellan brytarkontakterna. Sätt i ett tändstift i tändhatten och lägg stiftet mot motorblocket. Ta ett 6-voltsbatteri och anslut ena polen (valfri) till motorblocket/ramen. Dutta nu med en sladd från batteriets andra pol mot kondensatorns anslutning. Då ska det komma gnistor på tändstiftet.

Om det blir gnista så är både tändspole och kondensator troligtvis okej. Då kan det vara fel på abrissmåttet eller på brytarna – exempelvis oxid eller olja på kontaktytorna. Jag har inga uppgifter över abrissmåttet till just Victoria, men det brukar ligga mellan 7 – 12 mm generellt. Abriss (=fältbrytningsavstånd) är det som styr hur stark gnistan ska bli och står det fel blir gnistan svag eller uteblir.

Abrissmåttet är det mått som råder mätt från bakkanten (räknat från rotationsriktningen) till kanten på den polsko på tändspolen som magneten precis har passerat (se bild nedan). Man mäter abriss precis som brytarna ska till att öppna (tändningsögonblicket) och då ska avståndet mellan magnet och polsko vara någonstans mellan 7 – 12 mm.

Abrissmåttet styrs av brytaravståndet och förhållandet är omvänt. Ökar man brytaravståndet så minskar abrissmåttet och tvärtom. Brytaravståndet ska vara 0,4 mm på Victoriamotorn och då ska abriss hamna inom 7 – 12 mm. Om abriss hamnar utanför dessa värden kan det vara så att brytarna är slitna, krokiga eller av fel modell. Det räcker med väldigt små avvikelser på brytarna för att abriss ska fara iväg rejält.

Jim Lundberg

Sedan duttar man med batteriets kabel (valfri pol) mot kondensatorn. Då ska det komma gnistor på stiftet.

Abrissmått, "A", även kallat fältbrytningsavstånd. Man mäter detta precis när brytarna ska till att öppna. I normalfallet blir abrissmåttet rätt när man ställer rekommenderat brytaravstånd, men om brytarna är defekta eller av fel modell kan abriss fara iväg rejält trots rätt brytaravstånd och då blir det ingen gnista.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842