Byta kondensator på Puch Maxi

Använd en lödkolv/penna på minst 30 Watt så blir uppvärmningstiden kortare.

Byta kondensator på Puch Maxi

Publicerad

Fråga: Hej. Skall byta kondensator, tändspole och brytarspetsar på min Puch maxi 89. Är det lättast att lossa tändplattan och göra det eller är det lättare att göra på plats? Jag är ingen van lödare. Är det något jag inte får glömma innan jag lossar på tändplattan. Märka upp hur den sitter. Något annat att kolla innan återmontering. Svänghjulets status går det att kontrollera på något vis? Krysskilen – bara att byta ut den?

Sven-Erik Eriksson

 

Svar: Kondensatorn sitter oftast inpressad i ett hål i tändplattan och det finns (fanns?) specialverktyg med räfflade backar som grep tag i kondensatorn från ut sidan och drog ut den ur tändplattan. Men det vanligast förfarandet är att man skruvar bort tändplattan och knackar/pressar ur den gamla kondensatorn från plattans baksida.

Innan man lossar plattan bör man märka upp dess läge med en rits eller tuschstreck i motorblocket så att man kan montera plattan i samma läge som den satt innan – då får man samma tändningsinställning som tidigare.

När man pressar i den nya kondensatorn måste man se till att endast pressa mot kanten av bägaren som är kondensatorns ytterhölje. Man kan exempelvis sätta en hylsa mot kanten av kondensatorn. Ibland så händer det att den nya kondensatorn går alldeles för lätt ner i sitt hål och då får man fylla upp hålet med en remsa aluminiumfolie eller en remsa från en läskburk i aluminium.

Kondensatorer är lite värmekänsliga och därför ska man hålla uppvärmningstiden vid lödningen så kort som möjligt och använda en lödkolv på åtminstone 30 watt – helst lite mer. Rengör kondensatorns anslutning med lite stålull eller fint slippapper och förtenna anslutningen med lödtenn. Se bara till att använda elektroniktenn och inget annat. Värm anslutningen och för på lite tenn så att detta flyter ut ordentligt.

Ta sedan den kabel (eller kablar) som ska sitta där och värm bort gammalt tenn från dem. Om det är fler kablar som vill spreta åt alla håll så virar man ihop dem men en tunn koppartråd från en annan elkabel. Håll kabeln/kablarna mot kondensatorn och värm med lödkolven samtidigt som du för på tenn. När detta har flutit ut tar man bort lödkolven och låter lödningen kallna. Observera att man måste hålla den precis still medan den kallnar – annars vill den spricka. I Stora renoveringsboken finns ett kapitel om hur man byter kondensatorn.

Svänghjul brukar sällan krångla då moderna magneter (efter andra världskriget) sällan tappar magnetismen. Däremot kan navet spricka om man drar åt det för hårt. Puch rekommenderar ett åtdragningsmoment på 3,5 Kgm (35 Nm) på Maxin. Se även till att brytarnocken i navet är blank och fin (polera vid behov) så att brytarnas klack inte nöts ut. I tändplattan sitter en filtbit som ligger mot navet om den ska ha ett par droppar olja var 300:e mil. Krysskilen återanvänder man om den är oskadad.

Jim Lundberg

Den nya kondensatorn pressas ner i sitt hål. En hylsa används som mellanlägg för att kraften från pressningen bara ska gå mot kondensatorns kanter (aldrig mot anslutningen!)

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842