Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

Havererad packbox

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

Publicerad

Fråga: Hejsan Jim. Har problem med en Husqvarna Drömbåge från 1953 som helt plötsligt har börjat fyrtakta och ryka. Fenomenet inträffar vid gaspådrag när motorn är varm efter att man kört på lågt varv eller väntat på tomgång vid rödljus. Den går då inte upp helt i varv och när den fyrtaktar kommer det mycket rök. Men när man sedan kört en stund så slutar den ryka och vid körning på fullt varv på högsta växeln finns ingen rök alls. Det verkar inte vara läckande packboxar. De är dessutom nya i sammanhanget (två år).

Den startar i princip alltid på första kicken och har bra gnista (tändstift med avklippt elektrod som du brukar tipsa om). Har bytt ut förslitningskomponenterna i förgasaren mot nya (pilot + main jet som Amal kallar det) och har provat att justera blandningsskruven.

Provade också att byta ut hela förgasaren mot en jag har på en annan Drömbåge, men samma problem. Bytt tändstiftet mot ett varmare (från NGK AB-7 till AB-6) och flyttat ned nålpositionen. Sotat kolv, avgasportar och avgasrör. Kolvringar och kolv såg bra ut. Har slut på idéer och funderar nu på om det kan vara nåt i tändsystemet som är boven och det är väl den egentliga frågan. Brytaravstånd och förtändning är justerade, men kan det vara nån felaktig komponent på tändplattan som orsakar fyrtaktningen och rökutvecklingen?

/Cruzze

 

Svar: Det här var en knepig nöt. Jag var först inne på flottören, men eftersom du testat en annan förgasare utan förändring så går ju det bort. Jag är nog ändå inne på packboxarna eller möjligtvis blockpackningen. Jag har varit med om att packboxar krupit ur sina hål (den gummiklädda varianten) så att dessa snurrat med axeln men hållit så pass tätt att motorn gått att starta, men med orolig gång.

Är det dessutom packboxen på transmissionssidan som spökar får ju motorn ett extra tillskott av växellådsolja rätt in i vevhuset. På en del motorer som jag demonterat har fjädern på packboxen hoppat ur sitt spår på tätningsläppen och hängde istället på axeln och dinglade. Fast dessa motorer har jag inte kört så jag vet inte hur de gick.

Jag har svårt att tänka mig att tändsystemet ligger bakom problemet. Motorn kan ryka på grund av överhettning som orsakats av sen tändning, men då ryker det om utsidan – inte om avgaserna. Däremot kom jag på ett långskott: kan det vara så att ventilationshålet i tanklocket är tilltäppt och att dessa varma dagar gör att trycket i tanken ökar så att flottören inte orkar hålla emot så motorn får för fet blandning? Min Maraton stod i solen med full tank och då rann det över genom tanklocket efter en stund. Bensindunkar i varma bilar kan se ut som fotbollar. Bara en tanke…

Jim Lundberg

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842