Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

Fråga: Hejsan Jim. Har problem med en Husqvarna Drömbåge från 1953 som helt plötsligt har börjat fyrtakta och ryka. Fenomenet inträffar vid gaspådrag när motorn är varm efter att man kört på lågt varv eller väntat på tomgång vid rödljus. Den går då inte upp helt i varv och när den fyrtaktar kommer det mycket rök. Men när man sedan kört en stund så slutar den ryka och vid körning på fullt varv på högsta växeln finns ingen rök alls. Det verkar inte vara läckande packboxar. De är dessutom nya i sammanhanget (två år).

Den startar i princip alltid på första kicken och har bra gnista (tändstift med avklippt elektrod som du brukar tipsa om). Har bytt ut förslitningskomponenterna i förgasaren mot nya (pilot + main jet som Amal kallar det) och har provat att justera blandningsskruven.

Provade också att byta ut hela förgasaren mot en jag har på en annan Drömbåge, men samma problem. Bytt tändstiftet mot ett varmare (från NGK AB-7 till AB-6) och flyttat ned nålpositionen. Sotat kolv, avgasportar och avgasrör. Kolvringar och kolv såg bra ut. Har slut på idéer och funderar nu på om det kan vara nåt i tändsystemet som är boven och det är väl den egentliga frågan. Brytaravstånd och förtändning är justerade, men kan det vara nån felaktig komponent på tändplattan som orsakar fyrtaktningen och rökutvecklingen?

/Cruzze

 

Svar: Det här var en knepig nöt. Jag var först inne på flottören, men eftersom du testat en annan förgasare utan förändring så går ju det bort. Jag är nog ändå inne på packboxarna eller möjligtvis blockpackningen. Jag har varit med om att packboxar krupit ur sina hål (den gummiklädda varianten) så att dessa snurrat med axeln men hållit så pass tätt att motorn gått att starta, men med orolig gång.

Är det dessutom packboxen på transmissionssidan som spökar får ju motorn ett extra tillskott av växellådsolja rätt in i vevhuset. På en del motorer som jag demonterat har fjädern på packboxen hoppat ur sitt spår på tätningsläppen och hängde istället på axeln och dinglade. Fast dessa motorer har jag inte kört så jag vet inte hur de gick.

Jag har svårt att tänka mig att tändsystemet ligger bakom problemet. Motorn kan ryka på grund av överhettning som orsakats av sen tändning, men då ryker det om utsidan – inte om avgaserna. Däremot kom jag på ett långskott: kan det vara så att ventilationshålet i tanklocket är tilltäppt och att dessa varma dagar gör att trycket i tanken ökar så att flottören inte orkar hålla emot så motorn får för fet blandning? Min Maraton stod i solen med full tank och då rann det över genom tanklocket efter en stund. Bensindunkar i varma bilar kan se ut som fotbollar. Bara en tanke…

Jim Lundberg

Rulla till toppen