Rödqvarna som tappar kraften efter några kilometer

Rödqvarna som tappar kraften efter några kilometer

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en Rödkvarna mod 28 som fått utanpåliggande spole. Trots det pluddrar den och blir svag efter 3 – 4 kilometers körning. Kall går den perfekt och startar på första kicken. Den går bättre med stängt luftspjäll när problemet börjar trots varm motor. Att lätta på tanklocket hjälper inte. Jag använder den gamla primärlindningen som generatorspole! Kanske blir det överslag i den när den blir varm? Problemet var likadant med den gamla originalspolen. Tacksam för alla idéer.

Mvh Anders Nord

 

Svar: Jag har varit med om att den gamla primärlindningen har varit defekt när man använt denna för att driva en utanpåliggande tändspole. Men min erfarenhet säger att det inte är särskilt vanligt. Fast om jag monterar en utanpåliggande tändspole så lägger jag alltid på en ny primärlindning på den gamla tändspolens kärna.

Om motorn dessutom går bättre om du chokar den så bör det inte vara tändningsproblem då en klen gnista inte orkar tända en ökad bränslemängd som det ju blir när man chokar. Du kan börja med att testa på följande vis: när motorn börjar gå dåligt så struntar du att choka. Kör tills den eventuellt stannar, och om den inte "självdör" så stänger du av den efter några hundra meter med driftstörningar.

Ta ur tändstiftet snabbt (så att det inte hinner torka om det är fuktigt av bensin) och kolla hur det ser ut. Är det fuktigt (troligtvis inte i ditt fall) så är gnistan klen och är det snustorrt så kommer det för lite bränsle. Det kan vara så att packboxarna i vevhuset börjar ta slut och att de bara kan hålla tätt när gummit i dom är spänstigt när de är kalla.

Men kolla också att du inte får ånglås – alltså att bensinen i förgasaren blir så varm att den börjar koka. Har du en genomskinlig bensinslang så kan man se hur det stiger upp gasbubblor i slangen när bensinen (eller vissa kolväten i den) börjat koka. I så fall kan du börja med att testa med alkylatbensin som är tåligare mot ånglås. Det kan vara så att motorn går för varm på grund av sen tändning, mager bränsleblandning eller igensotat avgassystem och att det ger ånglås. Ibland kan man behöva tillverka en adapter (förlänga insuget och/eller tjockare packningar) mellan cylinder och förgasare för att minska värmeledningen till förgasaren.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842