Oljebyte på Puch Maxi

Fråga: Hur byter jag olja i motorn på en Puch Maxi 81-an?

Tommy Svensson

 

Svar: Jag har bara en manual från 70-talet och det kan skilja på oljemängden mot nyare modeller. Den motor som syns på bilden ska ha 1,5 deciliter ATF-olja (automatlådeolja). Kickmotorn ska ha 1,7 deciliter av samma olja. Nu finns det ju hyllmeter med olika ATF-oljor i butikerna, men en Dexron III eller en ATF-F (Ford) ska fungera.

Skillnaden är mest hur kopplingen greppar in – hårt eller mjukt och allt däremellan. Huvudsaken är att man inte häller i vanlig växellådsolja då kopplingen kan börja slira ohämmat och i värsta fall kan man då behöva ta isär kopplingen och tvätta rent drivbackarna med bromsrengöring (Bräkleen) eller aceton.

En bra regel är att man varmkör motorn innan man tappar ur den gamla oljan. Då rinner den dels lättare, men slitpartiklar och andra föroreningar är då ”uppvispade” i oljan så de följer med ut.

Jim Lundberg

Rulla till toppen