Rödqvarna som plötsligt inte vill starta

Brytarkontakter kan bli oljiga eller oxiderade om motorn stått oanvänd en längre tid.

Rödqvarna som plötsligt inte vill starta

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Rödqvarna mod 28. Fungerat felfritt under våren, stått stilla i cirka 4 veckor. Nu startar den inte. Rengjort förgasare, stiftet är blött, men går att få gnista utanför när den är torr. Startar inte med startgas. Kan hosta till någon gång ibland. Ryker mer än vanligt. Försökte rulla igång på 1:an, men den dör direkt vid frikoppling.

I vilken ände ska jag börja...?

Mvh

Aron

 

Svar: Testa med att rengöra brytarkontakterna. Det händer att det antingen kryper ut olja mellan dem eller så har det uppstått oxid mellan dem.

Kläm en remsa med våtslippapper (korn 400 – 800) mellan kontakterna och dra ut den. Upprepa några gånger. Avsluta med att göra samma sak fast med en tygremsa, gärna dränkt i bromsrengöring (typ Bräkleen). Avsluta med att hålla isär kontakterna och blås mellan dem med tryckluft.

Tänk på att det inte är tillförlitligt att testa gnistan utanför motorn med det ordinarie tändstiftet med sitt elektrodgap på 0,5 mm. Under kompression är det svårare för gnistan att hoppa över elektroderna och det är en faktor på cirka 10 – alltså om gnistan ska orka hoppa 0,5 mm inne i motorn måste den klara 10 x 0,5 = 5 mm ute i fria luften.

Jim Lundberg

"Tändspoleprovare" i fickformat. Klipp av sidoelektroden på ett fungerande tändstift. Då får man ett gnistgap på 3 - 5 mm mellan mittelektroden och den gängade delen.

Detta stift använder man utanför motorn, och om gnistan inte orkar hoppa på detta stift är det tveksamt om den orkar hoppa 0,5 mm på det ordinarie stiftet när det sitter på plats i motorn.

On
Off

9 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Varför smälte Grållens brytare?

6 kommentarer

camaro88: Hehe,Anno 1976 hade jag en Volvo 142-72 . Stor med tändningen på en stund,vid korvmojen varför minns jag inte,men av någon orsak så öppnade jag motorhuven ,och där satt det en tändspole som var lite...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842