Kondensator till Komar 232 från 1965 UPPDATERAD

Fråga: Hej! Jag har en Komar 232 från 1965. Mopeden är pigg på att starta men dör ganska fort igen! Den går knappt igång om den är varm. Ny och inställd förgasare sitter på. Det låter enligt mig som att kondensatorn är slut. När jag tog bort kåpan så fick jag överraskningen av att det står Made in Sweden Haldex k80-141 på svänghjulet. Kablar och elsystemet ser med blotta ögat nästan nytt ut. Så troligtvis så sitter det något annat än original tändsystem på den. Hur ska jag kunna veta vad jag ska införskaffa för typ av kondensator? Finns det något sätt att ta reda på det?

Alexander

 

Svar: Det var inte ovanligt på 50- och 60-talet att man monterade svenska tändsystem på importerade motorer. Haldex kommer ursprungligen från Stensholms Fabrik, som senare förkortades till Stefa. Ditt tändsystem kan därför vara originalsystemet.

Nästan alla kondensatorer i tändsystem har liknande värden – alltså 0,18 – 0,25 µF. Därför brukar man bara dela upp dom i fysisk storlek. Stefas kondensatorer brukar vara 17 mm i diameter medan Bosch kondensatorer brukar vara 18 mm. Kondensatorer finns hos de flesta firmor som säljer delar till äldre mopeder.

Men det kan lika gärna vara tändspolen som har gett upp på din motor. Även dessa finns nytillverkade. Här är c/c-måttet mellan spolens fästskruvar en uppgift att hålla reda på när man handlar nytt.

Jim Lundberg

Kondensator till Komar 232 från 1965 UPPDATERAD
Bild från Bengt Göransson på Komar med Stefa tändsystem.
Kondensator till Komar 232 från 1965 UPPDATERAD
Bild från Bengt Göransson på Komar med Stefa tändsystem.
Rulla till toppen