Monark Monarped med Pilotmotor som inte vill starta

Fråga: Hej, införskaffade i höstas en Monark Monarped. Från vad jag hittat på internet verkade det först vara en M57 men bilderna på en M578 stämmer bättre in med vad jag har, är det två olika modeller eller bara olika utseende på samma modell?

Har ännu inte fått motorn till att fungera. Det började med att jag plockade isär motorn och kontrollerade så att den såg ut att vara ok. Sedan gjorde jag detsamma med förgasaren. Fungerade fortfarande inte så skickade iväg motorn på service och fick tillbaka den efter att personen hittade kortslutning på tändplattan. Då kunde motorn starta och varva hyfsat ok upphängd på ett ställ men gick absolut inte att köra iväg med den för då orkade den inte varva längre.

Efter vidare skruvande och försök till att förstå tändningen, förgasare mm har motorn slutat starta och jag har halvt gett upp. Så läget är nu följande: Tror det är en Monark M578 med en enväxlad Pilot fm 50.1 motor. Förgasaren är en Pallas typ f 8/9, med ett huvudmunstycke i storlek 50 (ser ut som på bilden i denna tråden). Testade en gång med en ställbar förgasare men det var samma historia, den klarade att varva upp stillastående med koppling men klarade inte att varva upp när den skulle köpa. Motor och förgasare är rengjorda och ser ut att vara i bra skick, den får gnista, och stiftet är fuktigt så verkar få bensin.

1. Tappade bort luftfiltret i all frustration. Går det bra att iaf försöka få igång den utan eller är det en vital del för att få rätt mängd luft till motorn?

2. Är förgasaren original för mopeden? För alla sprängskisser och liknande jag hittar med samma pilotmotor (501 inte 504an) har andra förgasare. Om ja, är det i så fall fel huvudmunstycke? Från det jag läst i era andra trådar bör det vara ett 52, gäller det även för min? Kan skillnaden mellan storlek 50 och 52 vara orsaken till att det inte fungerar. Finns det olika spridarmunstycke, om ja, måste jag då även byta detta när jag byter huvudmunstycke?

3. Mopeden är modellen med ”nya ljuddämparen” i avgassystemet. Hittar ingen skiss på hur originalet till detta såg ut och mitt ser ut att vara lite tveksamt hopskruvat så är det något som kan påverka?

4. Ska brytaravståndet vara 0,4 mm med 3,2 – 3,5 mm förtändning? Är där ett utgångsläge för vilket läge tändplattan ska vara monterad i? De två skruvarna den är fäst i kan roteras mot-/medurs några mm. Vad är det som händer/ändras när jag justerar dem?

Tack för hjälpen!

Gustav

 

Svar: När det gäller modellbeteckningar så har jag inte så mycket uppgifter att jag kan svara på skillnader mellan olika modeller och årgångar, men internet är fullt med bilder och uppgifter till gamla mopeder.

Om tändstiftet är fuktigt tyder detta på klen gnista. Det går inte att kolla gnistan utanför motorn då gnistan har det betydligt svårare att hoppa över tändstiftets elektroder under kompression. Gnistan måste klar 3 – 5 mm ute i fria luften om den ska klara 0,5 mm inne i motorn.

Vi tar dina övriga frågor i tur och ordning:

  1. Förgasarens bestyckning (storlek på munstycke) är utprovad på fabrik med luftfiltret på plats. Filtret bromsa i viss mån luftflödet in i förgasaren. Utan filtret kommer motorn att få en magrare bränsleblandning än vad det var tänkt. Förutom att dam och annat kan hitta in i motorn kan det leda till att motorn blir överhettad av en mager blandning. Kolla med Rösebäckens cykel & motor om nytt filter.
  2. Originalförgasaren på Pilot 50.1-motorn som sitter i Monark 57 och 578 ska vara en Pallas F 8/9 med huvudmunstycke 52. Kör man utan luftfilter kan det krävas ett större munstycke.
  3. Tvåtaktsmotorer är känsliga för hur avgasröret arbetar och ett sotigt avgasrör/ljuddämpare kan reducera effekten (och höja motortemperaturer) rejält. Exakt vilken ljuddämpare din moped ska ha vet jag inte, men olika dämpare kan ge olika motorkaraktär.
  4. Brytaravståndet ska vara 0,30 – 0,40 mm och förtändningen ska vara 3,2 – 3,5 mm på Pilotmotorn. När man ställer tändningen så börjar man alltid med brytaravståndet som justera till nämnda mått när brytarramens klack ligger mot nockens högsta sektion (=max öppen). Därefter ställer man förtändningen. Vilket man gör genom att lossa tändplattans fästskruvar och vrida plattan med- eller motsols.

Jim Lundberg

Rulla till toppen