Montera nya pedallager i Svalan moped

Motor med inbyggda pedaler (Victoria) som gör att man kan stara mopeden på stället. Detta kallades "kickstart" innan kicken fanns. Tidigare mopeder hade pedalerna lagrade i ramen och dessa fick man cykla igång.

Montera nya pedallager i Svalan moped

Publicerad

Fråga: Hej, I Lundbergs Stora Renoveringsboken saknar jag en sprängskiss på pedalaxlar. Hur ska lagren sitta och finns det olika gängor på kullagerbanorna? Har en Svalan från 1957 som jag inte får ihop pedalerna till. Har fått en lagersats men får det inte att passa ihop.

Sten Tegfors

 

Svar: Nu vet jag inte vilken motor det rör sig om, och om det är lagren till själva pedalveven i ramen eller lagren ute i respektive pedal som frågan berör, men om mopeden är från 1957 så bör den ha pedalerna i motorn och då bör frågan handla om lagren ute i pedalerna. Tidiga mopeder hade pedalveven lagrad i ramen som på en cykel och dessa mopeder var man tvungen att cykla igång. Jag har tittat igenom mina sprängskisser till olika pedalmotorer, men ingenstans finns någon skiss som visar själva pedalens ingående delar. Där visas respektive pedaler som en enhet.

Men det brukar bara vara kulor (eventuellt monterade i en kulkrans) samt en kona. Den yttre lagerbanan sitter ju i själva pedalen. Spelet justeras genom att dra in den yttre konan tills det är glappfritt utan att kärva. Lagren smörjs med fett.

Har du inte de gamla delarna kvar så du kan se hur det suttit? Jag skulle ta med pedalerna till en cykelreparatör om det krånglar då det i grunden handlar om cykelpedaler på äldre mopeder.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842