Testa kondensator på Evinrude båtmotor

Duttmetoden: Först måste brytarkontakterna isoleras med exempelvis en pappersbit...

Testa kondensator på Evinrude båtmotor

Publicerad

Fråga: Hejsan! Har en gammal Evinrude 1,2 hk från 80-talet. Läste om dutt-metoden, funkar det även om kondensatorn är kass?

Med vänlig hälsning

Arne

 

Svar: "Dutt-meteoden" går ut på att man snabbtestar en svänghjulsmagnet genom att påföra ström från en extern strömkälla som ett batteri eller liknande. Man separerar då brytarkontakterna med något isolerande material (pappers- eller plastremsa) och "duttar" sedan med ena polen från ett batteri på kondensatorns anslutning. Batteriets andra pol (valfri) ansluter man till motorns gods (=jord).

Metoden är lite primitiv och det kan uppstå enstaka, men klena, gnistor på tändstiftet när man duttar trots en defekt kondensator. Det man kan konstatera säkert med "Dutt-metoden" är att om det inte uppstår några gnistor på tändstiftet är något (tändspole och/eller kondensator) trasigt.

Jim Lundberg

... sedan duttar man med en sladd från ett batteri på kondensatorns anslutning.

Om kondensatorn och tändspolen är okej uppstår det en stark och regelbunden gnista på tändstiften vid duttandet.

Men det kan uppstå enstaka och klena gnistor på tändstiftet trots att exempelvis kondensatorn är defekt.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur fort går en Sachs 98 cc?

28 kommentarer

Jim Lundberg: Pinngasen var "ursprungsgasen" innan rullhandtaget slog igenom. Den gamle TT-föraren Stanley Woods som tävlade på 20- och 30-talet berättade att han fick sämre varvtider när rullgasen...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206